Nordic Flanges - Årsredovisning 2022

NORDIC FLANGES GROUP (publ.)

Org.nr 556674-1749

Stockholm den 31 mars 2023, klockan 09:00

Årsredovisning 2022

Styrelsen för Nordic Flanges Group AB (publ.) presenterar härmed 2022 års årsredovisning.

Årsredovisningen i sin helhet bifogas i PDF format och finns också tillgänglig på bolagets hemsida: https://nordicflanges.com/nordic-flanges-group/regulatoriskameddelanden-2/

ÅRET I KORTHET:

• Omsättningen uppgick till 238,5 (191,3) MSEK, en ökning med 25% jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 10,8 (3,1) MSEK, motsvarande en marginal på 4,5 (1,6) procent. I EBITDA ingår poster av engångskaraktär om 4,5 (2,1) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9,7 (2,9) MSEK.
  • Omsättningsökningen om 25% avspeglar en generell ökad kundaktivitet, framför allt under första halvåret, bl. a från USA-marknaden och OEM kunder. Dessa väntas fortsätta öka i betydelse framöver.
  • Första halvåret uppvisade en kraftig omsättnings- och resultatförbättring.  Samtidigt har utmaningarna i omvärlden med kriget i Ukraina, svårigheter kring materialanskaffning och kraftigt höjda priser på insatsvaror och fraktkostnader bidragit till en viss återhållsamhet under andra halvåret. Det har även resulterat i en senareläggning av ordrar, bl. a från USA. Koncernen arbetar systematiskt för att avspegla kostnadsökningar i prissättningen mot kund. De högre transportkostnaderna och höjda tullarna mot vissa länder verkar till vår fördel, eftersom kunderna köper i Europa och USA istället för från Asien.
  • Koncernen har fortsatt att investera, under året med totalt 10,4 MSEK och under första delen av 2023 driftsätts ytterligare tre bearbetningsmaskiner och robotautomatisering.
  • Resultat efter skatt uppgick till -7,7 (-12,0) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 (-0,23) SEK.

Om bolaget:

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar och smidesprodukter i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com  / tfn. 08-587 979 00)

www.nordicflanges.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 31 mars 2023, klockan 09:00. Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se