Nordic Flanges - Bokslutskommuniké januari - december 2023

NORDIC FLANGES GROUP AB (publ) Org.nr 556674-1749

Stockholm den 6 mars 2024 klockan 14:00

Bokslutskommuniké januari - december 2023

Styrelsen för Nordic Flanges Group AB (publ) presenterar härmed 2023 års bokslutskommuniké:

Ökad omsättning och återhämtning av marginaler mot slutet av året

ANDRA HALVÅRET 2023

• Omsättningen uppgick till 111,1 (101,5) MSEK, en ökning med 10% jämfört med motsvarande period föregående år, men var trots det något avvaktande under hösten.
  • EBITDA uppgick till -4,8 (-2,3) MSEK, vilket motsvarar en marginal på -4,3 (-2,3) procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till -13,4 (-11,2) MSEK.

HELÅRET 2023

• Omsättningen uppgick till 272,9 (238,5) MSEK, en ökning med 14% jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 1,5 (10,8) MSEK, motsvarande en marginal på 0,5 (4,5) procent. I EBITDA ingår poster av engångskaraktär om -0,8 (4,5) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 6,3 (-9,7) MSEK, främst p g a fokuserat arbete inom kapitalrationalisering, där bl a varulagret minskat med drygt 13 MSEK.
  • Omsättningsökningen om 14% avspeglar en generellt ökad kundaktivitet, framför allt under första halvåret, bl. a från USA-marknaden och OEM kunder. Dessa väntas fortsätta vara en viktig del för tillväxten framöver.
  • Första halvåret uppvisade en försäljningsökning om 18%, vilken dock dämpades under andra halvåret.
  • Den svenska verksamheten har haft två större affärer med lägre marginaler, vilket påverkat resultatet negativt under april-september. Kund och produktmixen har också varit ofördelaktig under samma period.  Detta tillsammans med materialprisvariationer har pressat marginalerna. En klar förbättring har skett under fjärde kvartalet.
  • För att stärka marginalerna genomfördes ett flertal aktiviteter för att agera på fluktuationer i efterfrågan, med förstärkta åtgärder för kostnadskontroll. Andra åtgärder som prissättning, flexibilitet i produktionsmix, kapacitets- samt lagerhantering har införts. Stålpriser har under andra halvåret stabiliserats och sjunkit.
  • I december genomfördes ett omfattande omstruktureringsprogram, med kostnadsbesparingar och effektiviseringar om ca 13 MSEK fr o m januari 2024 och omfattar 10 personer i Nordic Flanges AB, dvs antalet anställda går från 106 vid årsskiftet 2023 till 96 i inledningen av 2024.
  • Koncernen har fortsatt att investera, netto under året efter investeringsbidrag om 2,5 MSEK, med 10,8 (10,4) MSEK. Under 2023 driftsattes tre bearbetningsmaskiner och robotisering av tre maskiner.
  • Resultat efter skatt uppgick till -19,4 (-7,7) MSEK. Resultat per aktie uppgick till -0,23 (-0,10) SEK.
  • I moderbolaget har nedskrivning av värdet av aktier i det svenska dotterbolaget skett med 84,8 MSEK, varav 29,0 MSEK avser aktieägartillskott. Detta påverkar inte koncernens finansiella ställning och är inte kassaflödespåverkande.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Per den 6 mars kommer bolaget kalla till en extra bolagsstämma avseende förslag till företrädesemission. För mer info, se pressmeddelande samma dag.

KONCERNENS FINANSIELLA MÅL

Organisk försäljningstillväxt per år under de kommande 3-5 åren om 10-15%.

EBITDA-marginal under samma period om 5-12%.

RESULTATRÄKNINGAR (MSEK) 2023
Antal anställda vid periodens slut 106 106 106 106
Genomsnittligt antal aktier, st 84 324 968 84 324 968 84 324 968 78 289 612
Antal utestående aktier, st 84 324 968 84 324 968 84 324 968 84 324 968

Bolaget bjuder in till webbsänd telefonkonferens idag kl 16:00. Länk till konferenssamtalet hittas via: https://financialhearings.com/event/49936

Om Nordic Flanges Group AB (publ)

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Frederik von Sterneck, VD

E-post: frederik.vonsterneck@nordicflanges.com

Bengt Engström, Styrelseordförande

Nordic Flanges Group AB (publ)

Denna information är sådan information som Nordic Flanges AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 mars 2024 klockan 14:00.

Nordic Flanges Group AB (publ) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se.