Vinovo förvärvar Ramab

Ramab Holding AB med dotterbolaget Ramab Rör och Apparatmontage AB har den 16 januari 2008 förvärvats av investeringsbolaget Vinovo AB (publ). Betalningen, som sker kontant, är uppdelad på en initial köpeskilling och en resultatbaserad tilläggsköpeskilling. Förvärvet är delvis lånefinansierat.

Ramab bildades 1986 och är en av Sveriges ledande tillverkare av tubulära värmeväxlare. Ramab utför dessutom konstruktion, tillverkning och installation av kompletta rörsystem till främst industri och energisektorn. Bolaget erbjuder även demontage av befintliga tryckkärl och värmeväxlare, montage av nya samt isolering och andra tilläggstjänster, för att kunna tillhandahålla nyckelfärdiga lösningar.

Verksamheten bedrivs i egna lokaler i Knislinge i Skåne. Under 2007 omsatte bolaget 75 mkr med god lönsamhet. För mer information om Ramab se www.ramab.se.

De tidigare ägarna kommer i fortsättningen att inneha en minoritetspost om 9 procent och arbeta vidare i bolaget. Inga väsentliga förändringar i verksamheten förväntas ske genom ägarbytet.

Förvärvet av Ramab är ett kompletterande tilläggsförvärv till de befintliga dotterbolagen Örnalp och Unozon.

Andor Gerendas
VD Vinovo