Vinovo säljer rörelsefastighet i Finland

Vinovo säljer rörelsefastighet i Kalajoki, Finland, i vilken dotterbolaget Ferral Components bedriver verksamhet. Ferral Gruppen tillverkar, lagerhåller och handlar med flänsar och komponenter i rostfritt stål, kolstål och aluminium. Försäljningspriset uppgår till 2 miljoner Euro och köpare är Valula Group Oy. Verksamheten kommer fortsättningsvis bedrivas i samma lokaler genom hyresavtal. Genom försäljningen kommer Vinovokoncernens räntebärande nettoskuld minska med ett belopp motsvarande försäljningspriset.

Vinovos huvudsakliga verksamhet och långsiktiga strategi är att fokusera på förvärv och utveckling av rörelsedrivande verksamheter. Som tidigare kommunicerats har därför affärsområdet ViProp skapats med avsikt att successivt samla koncernens fastighetsinnehav. Målsättningen är att avyttra hela eller delar av fastighetsbeståndet och därefter fortsätta bedriva rörelse i hyrda lokaler, och därigenom synliggöra dolda värden samt att frigöra kapital och resurser för att kunna återinvestera dem i koncernens kärnverksamhet.

David Malmström, VD Vinovo AB, +46 730 730 063

Johanna Tesdorpf, CFO Vinovo AB, +46 706 918 127

Vinovo i korthet

Vinovo är ett investeringsbolag som förvärvar, äger och utvecklar små och medelstora företag med starka kassaflöden inom utvalda affärsområden. Målsättningen är att genom aktivt långsiktigt ägande i samarbete med ledningen i portföljbolagen skapa värden för Vinovos aktieägare. Bolagets aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Bolagets certified adviser är Avanza Bank.

Vinovo äger idag sex rörelsedrivande portföljbolag som delats in i två huvudsakliga verksamhetsområden: ViLink och ViFlow.

Ytterligare information om Vinovo finns på www.vinovo.se.