Karlstadbaserade Nordic Games förvärvar butikskedjan GAME i Skandinavien

Report this content

Karlstadbaserade Nordic Games Holding AB har förvärvat butikskedjan GAME i Skandinavien. GAME har 44 butiker i Sverige, 11 butiker i Norge samt nätbutiker i respektive land. Genom ett exklusivt licensavtal kommer kedjan även fortsättningsvis heta GAME på den nordiska marknaden.

GAME har funnits på den nordiska marknaden sedan 1999 med huvudkontor i Upplands Väsby. Totalt har kedjan 270 anställda i verksamheten och omsatte 2011 drygt MSEK 450. Köpet innebär att Nordic Games Holding AB har förvärvat aktierna i Game Stores Group Sweden AB.

Grundaren och majoritetsägaren av Nordic Games Holding AB, Lars Wingefors, kommer under en övergångsperiod vara VD i den nya organisationen.

- Jag ser enorma möjligheter i GAME. Med en helt ny strategi, butikernas AAA-lägen, trogna kunder, positiva leverantörer och framför allt kompetenta medarbetare är vi fast beslutna att ta GAME till lönsamhet. Att kämpa i underläge, mot alla butiksdödspessimister, gör hela jobbet ännu roligare.

Lönsamhet och positivt kassaflöde
Nordic Games kommer omgående att lansera en ny strategi och åtgärdsplan med målsättningen att uppnå lönsamhet och positivt kassaflöde under året. Genom det nya konceptet kommer GAME att kunna erbjuda sina drygt 600,000 kunder kunskap, service och erbjudanden av nya och begagnade TV- och dataspel.

- Med vår nya ägare ser vi en ljus och spännande framtid. Vi får möjlighet att utveckla våra butiker, introducera nya produktlinjer och presentera nya koncept. Detta tillsammans med ökad fokus på vår medlemsklubb, begagnade produkter samt ytterligare utveckling av vår kundservice, kommer vi att vända ett negativt resultat till positivt. Vi känner oss mycket stärkta och blickar framåt, säger Rikard Govenius, Operations Manager på GAME.

I transaktionen agerade Hedelius & Berthelius finansiell rådgivare och Törngren Magnell legal rådgivare till Nordic Games Holding AB.

För mer information:

Lars Wingefors, VD
Mobil: +46 (0)708 - 47 19 78
E-post: lawi@gameoutlet.se

Rikard Govenius, Operations Manager
Mobil: +46 (0)708 - 40 26 21
E-post: rikard.govenius@game.se

För bilder och logotyper kontakta:

Thomas Espemo
Mobil: +46 (0)730 - 55 40 47
E-post: thomas.espemo@game.se

Om Nordic Games Holding AB
Nordic Games Holding förlägger och distribuerar interaktiva mobil-, dator- och tv-spel. Gruppen består av moderbolaget Nordic Games Holding AB, ett privatägt bolag baserat i Karlstad, samt dess helägda dotterbolag; Game Outlet Europe AB (huvudkontor i Karlstad), Nordic Games GmbH (Wien, Österrike), Nordic Games Publishing (London, England) samt Quantic Lab (Cluj-Napoca, Rumänien). Gruppen omsatte totalt under 2011 ca 40 miljoner EUR. Totalt sysselsätter gruppen drygt 80 anställda.

För mer information, besök gärna:
www.game.se
www.gameoutlet.se