Nordic Games köper Nasdaq-noterade THQs konkursbo

Report this content

Karlstadbaserade Nordic Games var en av de framgångsrika budgivarna i konkursauktionen för det tidigare Nasdaq-noterade THQ.  Köpeskillingen uppgår till 4,9 miljoner USD och avser fler än 150 olika produkter till PC, Microsoft Xbox, Nintendo och Sony. Transaktionen är den största i Nordic Games historia.

Auktionsförfarandet som pågått en längre tid, avslutades den 15 april. Nordic Games och THQ bedömer att den amerikanska domstolen, som hanterar konkursen, ska handlägga ärendet den 13 maj 2013. Därefter kommer Nordic Games slutföra transaktionen på 4,9 miljoner USD.

– Transaktionen är den största i vår historia och strategisk viktig för vår framtida utveckling. Vi öppnar upp för ett nytt kapitel, något vi är mycket glada över, säger Lars Wingefors, ägare och VD för Nordic Games Group AB.

Affären innebär att varumärken som Darksiders, Red Faction, MX vs. ATV, Titan Quest, Supreme Commander, Frontlines, Stuntman, Juiced, Full Spectrum Warrior, Destroy All Humans, uDraw, Jeopardy, Marvel Super Heroes Squad bland många fler kommer berika Nordic Games portfölj.

– Vi ser fram emot att utveckla respektive varumärke. Genom grundliga analyser av respektive titel kan vi välja rätt modell för finansiering av nyutveckling, avslutar Lars Wingefors.

För mer information:

Lars Wingefors, VD
Mobil: 46 (0)708 - 47 19 78
E-post: lawi@gameoutlet.se

Om Nordic Games Group AB
Nordic Games Group förlägger och distribuerar dator- och tv-spel. Gruppen består av moderbolaget Nordic Games Group AB, ett privatägt bolag baserat i Karlstad, samt dess helägda dotterbolag; Game Outlet Europe AB (huvudkontor i Karlstad), Nordic Games GmbH (Wien, Österrike), We Sing Company AB (Karlstad), Nordic Games Licensing (Karlstad), butikskedjan GAME i Sverige och Norge (huvudkontor i Upplands Väsby) samt Quantic Lab (Cluj-Napoca, Rumänien). Gruppen omsatte totalt under 2012 ca 450 miljoner SEK. Totalt sysselsätter gruppen drygt 200 anställda.

För mer information, besök gärna:
www.game.se
www.gameoutlet.se