Nordic Gold Trade lanserar sparformen andelsguld – Möjligt att månadsspara från 1000 kronor och uppåt

Report this content

Nordic Gold Trade – en av Sveriges ledande aktörer inom handel med fysiskt guld – lanserar möjligheten att köpa fysiskt guld i mindre poster. Och dessutom genom månadssparande där minsta post ligger på 1 000 kronor. En säker förvaring kan ske hos säkerhetsföretaget Loomis Sverige AB.

Sedan årsskiftet har intresset att investera i fysiskt guld ökat kraftigt världen över, vilket också bidragit till att priset ökat kraftigt. En fördel med fysiskt guld, till skillnad mot värdepappersguld, är att man inte har någon motpartsrisk.

– I orostider ökar intresset för att köpa guld, och framför allt fysiskt guld. Många av de som är intresserade av att köpa fysiskt guld har funnit det utmanande eftersom det kräver förhållandevis stora belopp. Dessutom kräver det en säker förvaring, säger Michel Rufli, vd för Nordic Gold Trade, och fortsätter:

– För att så många som möjligt ska kunna spara i fysiskt andelsguld har vi satt beloppet så lågt som 1 000 kronor och möjlighet att automatiskt månadsspara på samma sätt som i fonder. Med den här produkten så blir det lika tillgängligt att spara i fysiskt guld så som det är med andra etablerade sparformer.

Normalt är det förhållandevis höga transaktionskostnader att köpa guld. Nordic Gold Trades avgift ligger däremot på mellan 5 – 13 procent på andelsguld, vilket är betydligt lägre än normala 30 procent som kan förekomma för små tackor på 2 gram.

– Den normalt höga premien på 30 procent för mindre tackor har gjort att ingångströskeln ofta upplevs som ogynnsam för den mindre spararen. Av denna anledning valde Nordic Gold Trade att ta fram en produkt där flera kunder köper in sig i större tackor ihop och därav också pressar ned premien gemensamt. För det minsta möjliga köpet av andelsguld som är 1 000 kr så är premien 13% men går raskt ned emot 5%, beroende på hur mycket man investerar.

Dessutom är förvaringskostnaden låg med en årlig avgift på 500 kronor som tas ut på upp till 200 gram.

Vid sidan av att guld är något investerare frestats av i orostider har en stabil uppgång lockat. Trenden för guld har varit stigande under en längre tid. De senaste 20 åren har priset på guld stigit med 700 procent.

– Det är viktigt med riskspridning när man bygger sin finansiella portfölj. I en välbalanserad portfölj bör andelen guld ligga på minst 10 procent, och i perioder mer än så, säger Nils Brobacke, chefsstrateg på Nordic Gold Trade.

Michel Rufli, vd Nordic Gold Trade, tel: 08-555 87 540, e-post: mr@nordicgoldtrade.com
Nils Brobacke, chefsstrateg Nordic Gold Trade, tel: 076-202 01 22, e-post: nb@nordicgoldtrade.com

Nordic Gold Trade AB

Taggar:

Andelsguld lanseras som sparform från tusen kronor och uppåt

Citat

I orostider ökar intresset för att köpa guld, och framför allt fysiskt guld. Många av de som är intresserade av att köpa fysiskt guld har funnit det utmanande eftersom det kräver förhållandevis stora belopp. Dessutom kräver det en säker förvaring. För att så många som möjligt ska kunna spara i fysiskt andelsguld har vi satt beloppet så lågt som 1 000 kronor och möjlighet att automatiskt månadsspara på samma sätt som i fonder. Med den här produkten så blir det lika tillgängligt att spara i fysiskt guld så som det är med andra etablerade sparformer.
Michel Rufli, VD
Det är viktigt med riskspridning när man bygger sin finansiella portfölj. I en välbalanserad portfölj bör andelen guld ligga på minst 10 procent, och i perioder mer än så.
Nils Brobacke, Chefsstrateg