Nordic Green Energy tilldelas utmärkelsen Bamboo Award

Elhandelsbolaget Nordic Green Energy tilldelas för andra året i rad utmärkelsen Bamboo Award av nätverket för den internationella miljömärkningen EKOenergy. Bamboo Award har instiftats för att uppmärksamma det energibolag som ökat mest med försäljningen av miljömärkningen av förnybar energi under föregående år.
– Att vi får en internationell utmärkelse som Bamboo Award två år i rad visar att vårt arbete verkligen ger resultat. Framför allt vill vi tacka våra kunder som bidrar till ett mer hållbart samhälle, säger John Nordin, Sverigechef, Nordic Green Energy.

Den internationella och ideella miljömärkningen EKOenergy säljs av elbolag runt om i världen. Nätverket bakom består av 40 miljöorganisationer från 30 länder som även arbetar med projekt som ger skydd åt miljön och samtidigt ökar livskvalitén för människor i utvecklingsländer.

Nordic Green Energy, som var det första elhandelsbolaget i Sverige att endast erbjuda förnybar energi, var också först i Sverige att erbjuda EKOenergy-märkt energi. Nu tilldelas bolaget miljömärkningens utmärkelse Bamboo Award för att ha lyckats bäst i arbetet att sprida EKOenergy till nya elkunder.

– Vår affärsidé har alltid varit att erbjuda enbart förnybar energi och det är vi stolta över. Genom att arbeta med EKOenergy på den svenska marknaden är det roligt att se en konkret påverkan även utanför Sverige, säger John Nordin, Sverigechef, Nordic Green Energy.

De miljömässiga resultaten synliggörs genom EKOenergys klimatfond. Varje konsument som köper EKOenergy-märkningen bidrar till fonden vilken finansierar solprojekt i utvecklingsländer, till exempel på skolor och sjukhus. EKOenergy rekommenderas även av internationella standarder som LEED, Carbon Disclosure, Project CDP och Greenhouse Gas Protocol.

John Nordin, Sverigechef, Nordic Green Energy john.nordin@nordicgreen.se 072-078 00 48

Nordic Green Energy grundades år 2000 och är Sveriges mest erfarna elbolag inom förnybar energi. Bolaget erbjuder förnybar elkraft och energilösningar till privatpersoner, företag och kommuner. Nordic Green Energy har idag ca 60 medarbetare i Norden och ägs av norska Fjordkraft. www.nordicgreen.se

Snabbfakta

John Nordin, Sverigechef, Nordic Green Energy.
John Nordin, Sverigechef, Nordic Green Energy