Över hälften av svenskarna oroar sig inför vinterns elpriser

Under sommaren har rekordlåga elpriser noterats, samtidigt oroar sig hela 56 procent av svenskarna för att förra vinterns höga prisnivåer ska komma tillbaka i år. Det visar en ny undersökning från elhandelsbolaget Nordic Green Energy.

Förra vintern sattes flera ovälkomna elprisrekord och efter den blåsiga sommarens ovanligt låga nivåer oroar sig nu svenskarna för att priserna ska sticka i väg igen. I en ny undersökning från elhandelsbolaget Nordic Green Energy svarar hela 56 procent att de är oroliga för höga elpriser kommande vinter.

– Det är dessvärre en befogad oro. Det är svårt att veta säkert men blir det en kall vinter är risken ganska stor att elpriserna blir höga även i år. Det är tydligt hos både privatkunder och företag att det är ett stort orosmoment, men jag skulle ända säga att förutsättningarna i år är något bättre än förra året, säger Björn Visell, Affärsområdeschef företag och offentlig sektor på Nordic Green Energy.

Bättre förberedda i år

Under förra vinterns rekordpriser uppmanades svenska folket att energispara för att elen inte skulle ta slut men också för att få så låga energikostnader som möjligt. Både hushåll och företag genomförde energikostnadsbesparande åtgärder som att sänka värmen, använda mindre varmvatten och på andra sätt optimera förbrukningen.

– Under förra vintern fick vi otroligt många samtal från oroliga kunder som ville ha tips på hur de kunde spara energi och få ner elkostnaderna. I backspegeln kan vi se att många faktiskt varit framgångsrika och lyckats sänka energiförbrukningen ordentligt. I och med att mycket arbete därmed redan är gjort och framför allt att kunskapen är på plats står nog många bättre rustade inför den här vintern. Men för företagare som oroar sig eller som har små marginaler, kan det vara läge att se över sitt elavtal och säkra viss förbrukning nu, säger Björn.

Om undersökningen: Undersökning genomfördes under maj 2023 av PFM Research på uppdrag av Nordic Green Energy. 1000 respondenter över 18 år har svarat genom en internetpanel.

Hur orolig är du över att vinterns elpriser ska bli lika höga/högre än föregående vinter?

Väldigt orolig/ganska orolig Inte så orolig/inte alls orolig Ingen uppfattning
Sverige 56 procent 42 procent 2 procent
Elområde 1 55 procent 42 procent 4 procent
Elområde 2 56 procent 43 procent 1 procent