Svenska företag: Inköp av miljömärkt grön el ökar

Report this content

Antalet företag som köper miljömärkt el av Nordic Green Energy ökar kraftigt. Försäljningen av EKOenergy-märkt el till företagskunder ökade under förra årets sista kvartal med närmare 90 procent.

– Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand hos allt fler företag, och EKOenergy garanterar att all el som köps inte bara är hundra procent förnybar utan även miljö- och klimatvänligt producerad, säger Mikael Söderman, Sverigechef för Nordic Green Energy.

EKOenergy är en internationell miljömärkning som startades 2013 på initiativ av ideella miljöorganisationer runt om i Europa, och idag står 40 miljöorganisationer från 30 olika länder bakom märkningen. Nordic Green Energy var först i Sverige att erbjuda EKOenergy-märkt el till kunderna.

– Med EKOenergy erbjuder vi också internationella företag som har verksamhet i flera länder möjligheten att välja en gemensam miljömärkning som fungerar utanför Sveriges gränser.

EKOenergy-kunder främjar utvecklingen av förnybara energikällor. En del av intäkterna går till en klimatfond som finansierar projekt för utbyggnad av förnybara energikällor i utvecklingsländer. Under förra året finansierades bland annat solkraftsdrivna vattenpumpar i Senegal och solpaneler till lokala hälsocenter i Guinea.

Företag står för majoriteten av världens energiförbrukning, att fler aktivt väljer miljömärkt förnybar energi är avgörande för att påskynda utvecklingen mot en hållbar värld, säger Mikael Söderman.

Läs mer om EKOenergy och miljömärkt grön el HÄR.

För mer information, kontakta
Mikael Söderman, Sverigechef, Nordic Green Energy, 076-647 99 04, mikael.soderman@nordicgreen.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt, Nordic Green Energy, 070-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Nordic Green Energy är Sveriges mest erfarna elbolag som erbjuder grön el och gröna energilösningar till privatpersoner, företag och kommuner. Bolaget grundades i Sverige år 2000, ägs av norska Troms Kraft AS och har ett systerföretag i Finland. Huvudkontoret finns i Stockholm. www.nordicgreen.se

Taggar:

Citat

Företag står för majoriteten av världens energiförbrukning, att fler aktivt väljer miljömärkt förnybar energi är avgörande för att påskynda utvecklingen mot en hållbar värld.
Mikael Söderman, Sverigechef Nordic Green Energy