Vinnaren av årets miljöstipendium Gröna Kotten presenteras på O-Ringen 23 juli 2017

Tillsammans med Svenska Orienteringsförbundet och Skogssportens Gynnare delar Nordic Green Energy för andra året ut Gröna Kotten-stipendiet under årets orienteringsfestival O-Ringen, 22–28 juli. Stipendiet är på 15 000 kronor och går till en förening eller arrangör som under det gångna året arbetat föredömligt med miljö- och hållbarhetsfrågor.

– Vi vill stötta föreningar och organisationer som gör insatser för miljön och ett hållbart samhälle, och det här stipendiet gör att vi kan bidra till att svensk orientering kan fortsätta utveckla sitt arbete, säger Mikael Söderman, Sverigechef för Nordic Green Energy.

Nu ska miljöstipendiet Gröna kotten snart delas ut igen. Mitt under O-Ringen som i år arrangeras i Värmland 22–28 juli, presenteras vinnarna som tar emot en check på 15 000 kronor.

– Orienteringssporten är beroende av naturen och Gröna Kotten är ett jättebra sätt för oss att både lägga fokus på vikten av miljöarbete och stimulera våra föreningar runt om i Sverige. Det är roligt att arbeta tillsammans med aktiva och engagerade samarbetspartners som Nordic Green Energy och Skogssportens Gynnare, säger Susanne Söderholm, förbundschef för Svenska Orienteringsförbundet.

Gröna Kotten-stipendiet initierades 2016 av Nordic Green Energy, Svenska Orienteringsförbundets miljö- och hållbarhetsgrupp och Skogssportens gynnare. Förra årets stipendiat var orienteringsföreningen Centrum OK för deras arbete att orienteringstävlingar i Stockholmsregionen ska vara tillgängliga via kollektivtrafiken.

Vid bedömningen av Gröna Kotten läggs stor vikt att vid värderingar och förhållningssätt som ligger till grund för den ansökandes arbete med:

• Natur- och Miljöfrågor
  • Markfrågor och allemansrätt
  • Utbildning och information om miljö och hållbarhet
  • Miljö och hållbarhet för arrangemang, transporter och anläggningar och på vilket sätt och i vilken omfattning verksamheten bedrivs i linje med dessa

För mer information, kontakta
Mikael Söderman, Sverigechef, Nordic Green Energy, 076-647 99 04, mikael.soderman@nordicgreen.se
Susanne Söderholm, Förbundschef Svenska Orienteringsförbundet, 076-9469 665, susanne.soderholm@orientering.se
Marianne Söderberg, Ordförande Skogssportens Gynnare, 070-688 89 30, marianne.soderberg@skogssportensgynnare.se

Vi vill stötta föreningar och organisationer som gör insatser för miljön och ett hållbart samhälle, och det här stipendiet gör att vi kan bidra till att svensk orientering kan fortsätta utveckla sitt arbete.
Mikael Söderman, Sverigechef, Nordic Green Energy