Rekordmånga kvinnor förväntas tävla om guldet i Investerar-SM 2017

Årets upplaga av Investerar-SM startar den 2 oktober. Tävlingens arrangeras årligen av NGM-börsen och i år förväntas fler tjejer än vanligt delta i tävlingen.

Investerar-SM arrangeras årligen av NGM-börsen och hålls parallellt i Norge, Danmark och Finland. Med över 18 000 deltagare utgör den nordens största tävling i sitt slag. Tävlingen pågår under två veckor och den investerare med högst portföljvärde när tävlingen avslutas vinner 100 gram rent guld, värde ca 37 000kr.

”Investerar-SM är ett led i vår satsning på utbildning där vi erbjuder både nybörjare och professionella investerare chansen att utbilda sig och lära sig mer om handel med aktier, index, råvaror och valutor. Att vi förväntar oss en stark trend bland tjejerna tycker vi givetvis är extra roligt, det betyder att vi arbetar i rätt riktning mot vårt mål att sprida kunskap”, säger Tommy Fransson, Vice VD på NGM.

Att intresset bland tjejer förväntas blir större i år beror också på att NGM-börsen har valt att samarbeta med flera stora kvinnliga personligheter som influerar deras tävlande. Bland annat är Unga Aktiesparare utbildningspartner i år samt  Anna Svahn, projektledare för investerarnätverket Feminvest och medgrundare till facebook-gruppen ”Economista”.

”Intresset i grupperna har varit jättestort och det är många tjejer som anmält sig. Det känns otroligt roligt att få vara en del av att få in fler tjejer till både tävlingen och att inspirera att investera överhuvudtaget!”, säger Anna Svahn.

Så funkar det

Alla deltagare tilldelas 100 000 kr i en fiktiv portfölj för att handla verkliga börshandlade produkter med – index, råvaror, valutor och i år även aktier. Investeraren med högst avkastning vid tävlingens slut belönas med 100 gram rent guld värde 37 000kr från sponsoren Commerzbank. Utöver förstapriset utses även en ”veckans raket” i slutet av första tävlingsveckan och även där finns fina priser att vinna.

Gratis att delta i tävlingen

Tävlingen pågår mellan den 2-13 oktober men man kan redan nu anmäla sig till tävlingen och att delta är gratis.

För att läsa mer om tävlingen och för att anmäla sig gå in på www.investerar-sm.com

Kontakt:

Tommy Fransson (Vice VD på NGM)

Tommy.fransson@ngm.se

Tel. +46 704 22 24 25

Anna Svahn (Medgrundare, Economista)

Tel. +46 763 39 93 67

anna.svahn@laika.se

Tommy Fransson (Vice VD på NGM)

Tommy.fransson@ngm.se

Tel. +46 704 22 24 25

Anna Svahn (Medgrundare, Economista & projektledare Feminvest)

Tel. +46 763 39 93 67

anna.svahn@laika.se

Nordic Growth Market (NGM) är en auktoriserad börs med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Börsen grundades 1984 och är idag ett helägt dotterbolag till Börse Stuttgart, Tysklands ledande börs för privata investerare. NGM erbjuder en komplett marknadsplats för börshandlade investeringsprodukter och tillhandahåller en komplett arena för bolag som vill notera eller lista sig. För mer information om NGM, besök www.ngm.se. Följ oss LinkedIn och Twitter.

Citat

Anna Svahn
”Investerar-SM är ett led i vår satsning på utbildning där vi erbjuder både nybörjare och professionella investerare chansen att utbilda sig och lära sig mer om handel med aktier, index, råvaror och valutor. Att vi ser en stark trend bland tjejer som deltar tycker vi givetvis är extra roligt, det betyder att vi arbetar i rätt riktning i vårt mål att sprida kunskap”
Tommy Fransson