NIB finansierar eldistribution och fjärrvärme i Finland

Nordiska investeringsbanken (NIB) har tecknat avtal om ett 10-årigt lån med det finländska energibolaget Keravan Energia Oy för samfinansiering av företagets investeringar i eldistribution och fjärrvärmenät.

Lånet på 10 miljoner euro ska finansiera en del av  bolagets investeringsprogram 2023–2024. Investeringarna ska förbättra driftsäkerheten, öka kapaciteten och upprätthålla fjärrvärmenätets konkurrenskraft.

Nedgrävda kablar kommer att minska antalet strömavbrott orsakade av exceptionella väderförhållanden avsevärt, och därmed förbättra försörjningssäkerheten. Som ett resultat av projektet kommer de planerade investeringarna att förbättra försörjningssäkerheten och utöka näten i Kervo- och Sibbo-området i södra Finland.

”NIB kan stödja den växande efterfrågan på el som uppstår när befolkningen fortsätter att öka i den region där vår kund verkar. Investeringar i energisektorn viktiga, och NIB kan erbjuda långsiktig finansiering som kompletterar finansiering från kommersiella banker. Dessa investeringar behövs också för den snabba elektrifieringen av vårt samhälle”, säger André Küüsvek, VD för NIB.

”Vi vill utvidga vår verksamhet och fortsatt förbättra utnyttjandet av den senaste teknologin, oberoende om det gäller att bygga ett vädersäkert elnätverk eller vår väg till en kolneutral produktion. För att stödja den här utvecklingen behöver vi starka och öppensinnade partners. Vi vill vara i första ledet vad gäller förändring och ha aktörer som NIB, som delar våra värderingar, med oss,” säger Jussi Lehto, VD vid Keravan Energia.

Låntagaren, Keravan Energia Oy, tillhandahåller el, fjärrvärme och andra energilösningar i Kervo- och Sibbo-området. Keravan Energia Oy är moderbolag till de helägda dotterbolagen Sipoon Energia Oy och Kerava Thermal Power Oy. Företaget grundades 1906 och ägs av gemensamt av Kervo stad (96,5 %) och Sibbo kommun (3,5 %).

Sebastian Påwals, Director, på +358 10 618 0527, sebastian.pawals@nib.int

Lotta Forssell, Senior Communications Officer, på +358 10 618 0498, lotta.forssell@nib.int