NIB finansierar energirelaterade investeringar i Lahtis, Finland

Nordiska investeringsbanken (NIB) tecknar ett tioårigt lån på 60 miljoner euro med finska Lahti Energi Oy för att finansiera ett investeringsprogram under 2023–2027. Investeringsprogrammet syftar till att förbättra flera energirelaterade projekt.

Investeringarna avser elnät och vindkraftsparker, byggandet av en ny elpanna och renovering av ett biogaskraftverk. Inom Lahti Energis elnätsområde beräknas elanvändningen öka med upp till 30 % fram till 2032.

De planerade investeringarna ska förbättra försörjningstryggheten och tillföra ökad kapacitet för förnybar energi, vilket leder till minskade koldioxidutsläpp. Investeringen i biogasanläggningen är ett exempel på cirkulär energi. Anläggningen är byggd tillsammans med Hartwall och använder bryggeriets egna biprodukter från produktionsprocesserna som bränsle.

Elektrifieringen av vårt samhälle är avgörande för den gröna omställningen, och den kräver investeringar i energiinfrastruktur. Med det här långsiktiga lånet kan vi stödja flera investeringar som ökar kapaciteten för förnybar energi, moderniserar föråldrad infrastruktur och ökar energisystemens resiliens, säger NIB:s vd André Küüsvek.

Projekten som genomförs med hjälp av denna finansiering är viktiga etapper på vår resa mot en hållbar och utsläppsfri framtid. Vi vill investera i ny teknologi och innovationer som stöder den gröna omställningen av energi. Samtidigt säkerställer vi en ökning av försörjningstryggheten och möter vårt samhälles växande energibehov, säger Jouni Haikarainen, vd för Lahti Energia.

Lahti Energia verkar inom produktion, leverans och distribution av elektricitet och fjärrvärme och tillhandahåller cirkulära ekonomilösningar för energiproduktion. Lahti Energia producerar elektricitet och värme i Lahti vid Kymijärvi kraftverken. Dessutom används mindre anläggningar för värmeproduktion i olika delar av distributionsnätet. Företaget ägs av Lahtis stad.

Kari Jaukkuri, Senior Banker, på +358 10 618 0237, kari.jaukkuri@nib.int

Lotta Forssell, Senior Communications Officer, på +358 10 618 0498, lotta.forssell@nib.int