NIB tecknar avtal om hållbarhetslänkat lån med Elisa

Nordiska investeringsbanken (NIB) och finska Elisa Oyj har tecknat ett sjuårigt hållbarhetslänkat lån på 100 miljoner euro. Lånet ska finansiera investeringar i 5G och tillgång till optisk fiber i syfte att öka kapaciteten och täckningen i Finland och Estland.

Räntemarginalen på lånet är kopplad till Elisas klimatmål och utvecklingen av tillgången till höghastighetsanslutning.

Elisa och NIB har kommit överens om två mål som täcker utsläpp av växthusgaser i Scope 1 och 2, samt i Scope 3 under kategorierna ”Köpta varor” och ”Köpta tjänster”. De klimatrelaterade prestationsindikatorerna (KPIs) har validerats av Science Based Targets initiative (SBTi) för anpassning till 1,5 °C-målet. Den tredje indikatorn (KPI) mäter minskningen av den andel av befolkningen som saknar höghastighetsanslutning.

”Genom att koppla finansiering till ambitiösa mål visar Elisa sitt engagemang för att integrera hållbarhet i sin strategi och mildra klimatförändringarna i hela sin verksamhet. Med detta lån kan vi också stödja deras investeringar som är nödvändiga för att nå kunder på landsbygden och erbjuda en motståndskraftig infrastruktur”, säger André Küüsvek, vd för NIB.

De överenskomna hållbarhetsmålen är:

• KPI 1: En minskning av absoluta utsläpp av växthusgaser i Scope 1 och 2 med 42 % från basåret (8 225 ton koldioxid år 2021)
  • KPI 2: En minskning av absoluta utsläpp av växthusgaser i Scope 3 med 42 % i kategorierna köpta tjänster och varor från basåret (140 994 ton koldioxid år 2021)
  • KPI 3: En minskning av befolkningen utan tillgång till höghastighetsförbindelser (min. 100 mb/s, både mobila och fasta) i Finland och Estland, med ett mål på 1 % till 2030

”Elisas uppdrag är att skapa en hållbar framtid genom digitalisering. Vi är engagerade för hållbar affärsverksamhet även när det gäller finansiering. Nordiska investeringsbankens finansiering fortsätter våra befintliga finansieringsarrangemang kopplade till hållbarhetsmål. Det gör det möjligt för oss att minska våra utsläpp av växthusgaser betydligt snabbare både i vår egen verksamhet och i vår försörjningskedja, vilket är avgörande för att nå Elisas mål om netto noll 2040”, säger Jari Kinnunen, finansdirektör, Elisa.

Elisa erbjuder telekommunikation och digitala tjänster. Företaget tillhandahåller lösningar för över 2,8 miljoner konsumentkunder, företagskunder och offentliga kunder på kärnmarknaderna i Finland och Estland, samt i över 100 länder internationellt. År 2023 hade Elisa 5 700 anställda i mer än 20 länder.

NIB är ett internationellt finansinstitut som ägs av åtta medlemsländer: Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Banken finansierar privata och offentliga projekt i och utanför medlemsländerna. NIB har högsta möjliga kreditbetyg, AAA/Aaa, hos de ledande kreditvärderingsinstituten Standard & Poor's och Moody's.

Harald Rokke, Director, Banker & Country Lead för Norge, +358 10 618 0286,
harald.rokke@nib.int

Lotta Forssell, Senior Communications Officer, på +358 10 618 0498, lotta.forssell@nib.int