Nordic Iron Ore beviljas bearbetningskoncession för Blötbergsgruvan.

Nordic Iron Ores ansökan om bearbetningskoncession avseende järnmalmsförekomsterna i Blötbergsfältet, Ludvika, har beviljats av Bergsstaten. Beslutet är ett led i Nordic Iron Ores förberedelsearbete för att återuppta järnmalmsproduktion i Ludvika Gruvor – Blötberget och Håksberg.

Bergsstaten beviljade den 30 augusti 2011 Nordic Iron Ores ansökan om bearbetningskoncession enligt minerallagen avseende järnmalmsförekomsterna i Blötbergsfältet i Ludvika kommun. Bearbetningskoncessionen innebär rätt till utvinning och tillgodogörande av järn, sällsynta jordartsmetaller samt apatit i 25 år med möjlighet till förlängning.

-       Detta är ett mycket glädjande beskedoch en historisk händelse i Västerbergslagen eftersom det är ett viktigt steg i processen att återuppta järnmalmsproduktion i Blötberget. Vår ambition är att möta en kraftigt ökande global efterfrågan på höganrikad järnmalm genom att väcka Ludvika gruvor till liv, säger Christer Lindqvist, VD i Nordic Iron Ore.

Blötbergsgruvan består av fem mineraliseringar om totalt 25,3 Mt, bestående av 14,6 indikerade och 10,7 antagna mineraltillgångar, fördelade på:

• Kalvgruvan, en apatitrik magnetit
  • Flygruvan, en apatitrik hematit med mindre innehåll av magnetit
  • Hugget- och Betstagruvorna, apatitrika magnetit-hematit.
  • Ågruvestråket, smal magnetit av rik impregnationstyp, samt.
  • Sandellmalmen, en apatitrik magnetit.

För ytterligare information: Christer Lindqvist, VD 0240-88301
                                           christer.lindqvist@nordicironore.se