Nordic Iron Ore och Epiroc Sweden AB tecknar MoU

Nordic Iron Ore AB och Epiroc Sweden har tecknat en avsiktsförklaring (MoU) rörande samarbete för att utveckla gruvprojektet i Blötberget.

Epiroc är ett svenskt världsledande företag inom gruvutrustning och service. Bolaget använder den senaste tekniken för att utveckla och producera innovativa, säkra och hållbara produkter och lösningar för gruvindustrin.

– Det är mycket positivt att vi har formaliserat samarbetet med ett så välrenommerat bolag som Epiroc. För oss är det mycket värdefullt att ha ett nära samarbete när vi utformar gruvan i Blötberget som kommer att vara en modern gruva med den senaste tekniken där hög produktivitet och säkerhet samt långsiktig hållbarhet är mycket viktiga faktorer, säger Nordic Iron Ores vd Lennart Eliasson.

– Vi ser mycket fram emot att fortsätta det nära samarbetet med Nordic Iron Ore och att vi får möjligheten att erbjuda de mest hållbara och produktiva lösningarna för gruvprojektet, säger Lars Senf på Epiroc Sweden AB

Om Nordic Iron Ore

Nordic Iron Ore är ett gruvutvecklingsbolag i södra Dalarna med huvudambitionen att återuppta gruvdriften i Ludvika Gruvor bestående av de tidigare verksamma gruvorna Blötberget och Håksberg samt det mellanliggande Väsmanfältet vars potential bedöms som betydande. Bolaget har alla nödvändiga tillstånd på plats för det inledande projektet i Blötberget och kommer att kunna producera järnmalm med mycket hög kvalitet.

Om Epiroc

Epiroc är en ledande produktivitetspartner för gruv-, infrastruktur- och naturresursindustrierna. Epiroc utvecklar och tillverkar innovativa borraggregat, bergbrytnings- och anläggningsutrustning med spjutspetsteknik samt tillhandahåller service och förbrukningsartiklar i världsklass. Företaget grundades i Stockholm och har hängiven personal som hjälper och samarbetar med kunder i fler än 150 länder.