Bokslutskommuniké 2023, Nordic LEVEL Group

Styrelsen för Nordic LEVEL Group AB, noterat på NASDAQ First North Growth Market, lämnar följande rapport för perioden oktober - december 2023.

FJÄRDE KVARTALET I SAMMANDRAG OKTOBER - DECEMBER 2023

• Styrelsen beslutade under året att avyttra bevakningsverksamheten, segment Operations, och försäljningen slutfördes sista november. Bakgrunden till transaktionen är bedömningen att Operations verksamhet ej uppnår den kritiska volym som krävs för att nå tillfredställande lönsamhet. Transaktionen är ett led i strategin att renodla verksamheten mot säkerhetsteknik och rådgivning och innebär samtidigt att balansräkningen stärks samt att lönsamheten förbättras. Koncernens resultat och jämförelsetal avseende resultaträkningen redovisas exklusive avvecklad verksamhet. Avvecklad verksamhet redovisas på egen rad
  • Nordic LEVEL Group AB har under november tecknat avtal med Leap Grid Consultancy & Investment Ltd om avyttring av majoritetsposten i Nordic LEVEL Cyber Security AB
  • Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 110,4 (91,7) MSEK, en tillväxt på 20,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Den organiska tillväxten för jämförbara enheter är 12,0 procent
  • Koncernens justerade rörelseresultat (EBITDA) för perioden uppgick till 10,0 (1,0) MSEK och justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 7,0 (-1,9) MSEK. Rapporterat rörelseresultat (EBITDA) för perioden uppgick till 10,0 (-1,3) MSEK och rapporterat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 7,0 (-4,2) MSEK. De justerade och rapporterade rörelseresultaten för perioden är densamma då inga engångskostnader har rapporterats under perioden. Under motsvarande period förra året justerades resultatet med engångskostnader uppgående till 2,3 MSEK avseende avveckling av hyreskontrakt
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 8,8 (-55,8) MSEK. Periodens resultat efter skatt från kvarvarande verksamhet 2,8 (-7,3) MSEK. Periodens resultat efter skatt från avvecklad verksamhet 6,0 (- 48,4) MSEK
  • Realisationsresultat avseende avyttringen av segment Operations uppgår till 9,4 MSEK, som tillsammans med periodens resultat från avvecklad verksamhet -3,4 MSEK, utgör periodens resultat från avvecklad verksamhet 6,0 MSEK. Se not 1
  • Realisationsresultat från avvecklingen av Nordic Level Cyber Security uppgår till 3,1 MSEK och utgör del av övriga rörelseintäkter
  • Periodens resultat per aktie i genomsnitt uppgick till 0,05 (-0,60) SEK före och efter utspädning. Periodens resultat kvarvarande verksamhet per aktie i genomsnitt uppgick till 0,02 (-0,08) SEK före och efter utspädning. Periodens resultat avvecklad verksamhet per aktie i genomsnitt uppgick till 0,03 (-0,52) SEK före och efter utspädning
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avvecklad verksamhet före förändring av rörelsekapital uppgick till 6,1 (-7,0) MSEK och kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 4,7 (4,4) MSEK. Kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till -7,2 (-0,6) MSEK och från finansieringsverksamheten till -4,0 (-6,6) MSEK. Periodens kassaflöde uppgick till -6,5 (-2,7) MSEK
  • Periodens orderingång blev 79,7 (53,8) MSEK, en ökning med 48,1 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Total offertstock uppgår vid periodens utgång till 376,7 (188,2) MSEK

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år.

HELA PERIODEN I SAMMANDRAG JANUARI - DECEMBER 2023

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 361,9 (283,1) MSEK, en tillväxt på 27,8 procent jämfört med motsvarande period förra året. Den organiska tillväxten för jämförbara enheter uppgår till 13,7 procent
  • Justerat rörelseresultat (EBITDA) för perioden uppgick till 18,3 (5,0) MSEK och justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 5,7 (-4,5) MSEK. Rapporterat rörelseresultat (EBITDA) för perioden uppgick till 18,3 (0,6) MSEK och rapporterat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 5,7 (-8,9) MSEK. Under motsvarande period förra året justerades resultatet med engångskostnader uppgående till 4,4 MSEK avseende avveckling av hyreskontrakt samt kostnader hänförliga till koncernens varumärkesbyte
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -5,2 (-77,4) MSEK. Periodens resultat efter skatt från kvarvarande verksamhet -2,1 (-12,7) MSEK. Periodens resultat efter skatt från avvecklad verksamhet -3,1 (- 64,7) MSEK
  • Realisationsresultatet avseende avyttringen av segment Operations uppgår till 9,4 MSEK, som tillsammans med periodens resultat från avvecklad verksamhet -12,5 MSEK, utgör periodens resultat från avvecklad verksamhet -3,1 MSEK. Se not 1
  • Periodens resultat per aktie i genomsnitt uppgick till -0,04 (-0,92) SEK före och efter utspädning. Periodens resultat kvarvarande verksamhet per aktie i genomsnitt uppgick till -0,01 (-0,15) SEK före och efter utspädning. Periodens resultat avvecklad verksamhet per aktie i genomsnitt uppgick till -0,02 (-0,77) SEK före och efter utspädning
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avvecklad verksamhet före förändring av rörelsekapital uppgick till +1,3 (-20,1) MSEK och kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till -34,8 (-40,7) MSEK. Kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till -8,1 (-18,7) MSEK och från finansieringsverksamheten uppgick till 49,0 (56,8) MSEK. Periodens kassaflöde uppgick till 6,1 (-2,6) MSEK
  • Periodens orderingång blev 281,3 (221,3) MSEK. Total offertstock uppgår vid periodens utgång till 376,7 (188,2) MSEK

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Utdrag från VDs kommentar

Det är med glädje jag delar med mig av resultaten från det fjärde kvartalet, som i denna rapport redovisas utan vår avyttrade bevakningsverksamhet, Operations, enligt gällande redovisningsprinciper. Resultaten för perioden bekräftar att vår strategi innebärande renodling mot säkerhetsteknik och kvalificerad säkerhetsrådgivning varit framgångsrik.

I november meddelade vi även att vi ytterligare förstärker vårt fokus på cybersäkerhet genom ett partnerskap med Leap Grid. Genom att avyttra en betydande del av LEVELs majoritetsandel i Cynode och kombinera det med ett strategiskt samarbetsavtal, stärker vi vår förmåga att erbjuda omfattande stöd till både nya och befintliga kunder inom flera säkerhetskritiska områden. Vårt återstående ägande om 15 procent bekräftar vår fortsatta närvaro och engagemang.

I inledningen av 2023, kommunicerade vi ett åtgärdsprogram för ökad lönsamhet. Där indikerade vi en förbättring av EBITDA-resultatet för 2023 jämfört med 2022 med motsvarande 10-15 MSEK, utifrån jämförbar verksamhet där Operations ingår. Förbättringen under 2023 uppgår då till ca 16 MSEK.

Läs hela VDs kommentar på sidan 3, i den bifogade rapporten.

Komplett kvartalsrapport bifogas som PDF.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 februari 2024 kl. 08.30 CET.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom tre kärnområden: Advisory, Technology och Operations. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)