Finansiell guidning 2024 – Nordic LEVEL Group

Styrelsen för Nordic LEVEL Group, (LEVEL), har efter de transformativa åtgärderna under 2023 arbetat med att tydliggöra förutsättningarna för den nuvarande verksamheten i LEVEL och lämnar mot bakgrund av detta en guidning för 2024.

Nordic LEVEL Group offentliggör finansiell guidning för 2024:

• Koncernens resultat på EBITDA nivå förväntas under 2024 öka med 30 - 40 procent jämfört med 2023.
  • Koncernen förväntar sig att jämförbar verksamhet under lönsamhet skall växa organiskt med 8–12 procent under 2024 samt att tillväxten kommer att ske med ökade marginaler jämfört med föregående år.

Styrelsen beslutade under föregående år att avyttra bevakningsverksamheten, segment Operations, och försäljningen slutfördes sista november 2023. Bakgrunden till transaktionen var bedömningen att Operations verksamhet ej uppnådde den kritiska volym som krävs för att nå tillfredställande lönsamhet, och segmentet belastade koncernen med ca 68 MSEK i förluster (inkl nedskrivningar om ca 42 MSEK) under räkenskapsåren 2022 och 2023. Kvarvarande del av koncernen har under motsvarande period påvisat lönsam tillväxt.

I inledningen av 2023, kommunicerades vidare ett åtgärdsprogram för ökad lönsamhet. Där indikerade bolaget en förbättring av EBITDA resultatet för 2023 jämfört med 2022 med motsvarande 10–15 MSEK, utifrån jämförbar verksamhet där Operations ingår. Utfallet av förbättringen under 2023 uppgick till ca 16 MSEK.

I november 2023 meddelade LEVEL att bolaget ytterligare förstärker sitt fokus på cybersäkerhet genom ett partnerskap med Leap Grid. Genom att avyttra en betydande del av LEVELs majoritetsandel i Cynode och kombinera det med ett strategiskt samarbetsavtal, stärker bolaget sin förmåga att erbjuda omfattande stöd till både nya och befintliga kunder inom flera säkerhetskritiska områden. LEVELs återstående ägande om 15 procent är strategiskt och bekräftar bolagets fortsatta närvaro och engagemang.

LEVEL tecknade vidare i början av 2024 ett optionsavtal som ger bolaget rätten att under 2024 förvärva en andel uppgående till 40 procent av en SOC (larmcentral). LEVEL ser det som en mycket viktig investering för fortsatt lönsam tillväxt.

LEVEL har efter genomförda transaktioner och åtgärdsprogram nu ett lönsamt erbjudande inom avancerad säkerhetsteknik och kvalificerad säkerhetsrådgivning.

Under 2024 har styrelsen och ledningen för avsikt att fortsatt vidta åtgärder för ökad lönsamhet och effektivisering. Bolaget har vidare sjösatt ett program för att expandera verksamheten i Sverige i syfte att utöka representation och marknadsbearbetning i utvalda tillväxtregioner. Den geografiska expansionen kommer att ske såväl organiskt som via förvärv.

Inom ramen för projektet "Ett LEVEL" har beslutet tagits att integrera verksamheterna inom segmentet avancerad teknisksäkerhet, Corepart och LEVEL Technology (tidigare Confidence), till en ny gemensam organisation. LEVEL förvärvade 2022 Corepart koncernen och har nu beslutat att slå samman verksamheterna till en organisation. Synergierna bedöms vara omfattande då de två bolagens certifieringar, IT-struktur, försäljnings-, marknads-, projektlednings-, installations-, service- och jourorganisationer nu blir ett och kan optimeras och effektiviseras. Omorganisationen planeras att genomföras löpande under 2024.

Under 2023 genomförde vi en rad transformativa åtgärder för att såväl öka intäkterna som att minska kostnaderna. Vi är idag ett lönsamt bolag och kommer under året att fortsätta på den inslagna vägen och genom att ytterligare stärka vårt erbjudande och öka vår marknadsnärvaro samtidigt som vi effektiviserar vår verksamhet i linje med vårt pågående projekt Ett LEVEL. Vi ser en fortsatt mycket starkt underliggande tillväxt inom säkerhetsbranschen i allmänhet och i inom säkerhetsteknik och strategisk rådgivning i synnerhet under kommande år. Det förändrade nationella och internationella säkerhetsläget fortsätter att driva efterfrågan på säkerhetsrelaterade lösningar. Den renodling av verksamheten som LEVEL genomfört ger oss goda förutsättningar för lönsam organisk tillväxt kompletterat med strategiska förvärv”, säger Jörgen Lundgren, koncernchef i LEVEL.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 maj 2024 kl. 08.00 CEST.

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Advisory ochTechnology. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så tryggt och säkert liv som möjligt. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)