• Nordic LEVEL Group AB/

Göteborg & Co väljer Confidence Entry Event som entrésystem – systemet hanterar entré och levererar statistik från drygt 25 anläggningar

(NGM: CONF B)
Stockholm, 15 april, 2010 – Confidence Sweden AB tecknar avtal med Göteborg & Co, avseende det egenutvecklade entrésystemet Entry Event. Avtalet omfattar en distribuerad entrélösning för samtliga anläggningar som samverkar i konceptet GöteborgsPasset. GöteborgsPasset är ett turistkort, som ger fritt inträde under begränsad tid till de bästa sevärdheterna i Göteborg – bl.a. Liseberg, Universeum, museer, fria resor med kollektivtrafiken och fri parkering.

Genom bättre underlag från besökarnas val av evenemang kan marknadsföring och erbjudanden målgruppsanpassas för ökad kundservice och lönsamhet. Leverans av systemet påbörjas omgående och driftsättning sker under våren 2010.

Confidence Sweden AB har avtalat om leverans av Entry Event, som ett distribuerat entrésystem för Göteborg & Co koncept GöteborgsPasset. Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, mötes- och evenemangsstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen, Göteborgsregionen och näringslivet. Göteborg är en av landets främsta turiststäder med ca 3,2 miljoner övernattningar på hotell och vandrarhem under 2009.

För Göteborg & Co kommer systemet att hantera entré med GöteborgsPasset vid drygt 25 attraktiva kultur och nöjesanläggningar. Entry Event blir navet i vilket all tillträde med GöteborgsPasset hanteras och där samtlig statistik från de besökta anläggningarna samlas. Ett samordnat system ger underlag för målgruppsanpassade erbjudanden och evenemang, vilket kan göra staden än mer attraktiv för turister och innevånare.

De anläggningar inom kultur, nöje och evenemang som är anslutna till turistkortet GöteborgsPasset, ansluts till Entry Event med kortläsare och terminal via bredband och IP. GöteborgsPasset kan köpas online via stadens turistbyråer eller från någon av de drygt 50 återförsäljarna så som hotell och pressbyråer.

GöteborgsPasset ger innehavaren 24-48 timmars gratis entré till drygt 25 av stadens mest uppskattade attraktioner. En ny funktion i samband med införandet av systemet, är att passet aktiveras vid första läsningen, vilket medger förköp av pass utan risk att tid går till spillo för besökaren.

– En framgång i målet att ta Entry Event till större sammanhang, säger Fredrik Hiort af Ornäs, VD på Confidence.  Vår lösning ger olika typer av publika anläggningar inom en kommun möjlighet att samverka och kan snabbt skapa ökad effektivitet och lönsamhet. Trenden för samverkan är tydlig och avtalet med Göteborg & Co ger oss god draghjälp när vi eskalerar vår satsning på de många liknande projekten runt om i landet.

Flera av Göteborgs bästa sevärdheter, däribland Maritiman, Universeum och flertalet av stadens muséer, använder idag Entry Event som kassa-, biljett- och entrésystem. Utifrån en gemensam plattform ökar nu möjligheterna till integration och informationsutbyte mellan anläggningarna. Möjlighet finns även för ett gemensamt medlems- eller årskort för kommuninnevånare och frekventa besökare.

Mer information om Göteborg som turiststad, GöteborgsPasset och Göteborg & Co finns på http://www.goteborg.klancom

Fredrik Hiort af Ornäs
VD, Confidence International AB