Kvartalsrapport första kvartalet 2022, Nordic LEVEL Group

Styrelsen för Nordic LEVEL Group AB, noterat på NASDAQ First North Growth Market, lämnar följande rapport för perioden januari - mars 2022

FÖRSTA KVARTALET I SAMMANDRAG JANUARI - MARS 2022

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 72,1 (28,7) MSEK, en tillväxt på 151,2 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Den organiska tillväxten för jämförbara enheter blev 21,1 procent.
  • Justerat rörelseresultat (EBITDA) för perioden uppgick till -3,8 (1,1) MSEK och justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till -6,2 (0,2) MSEK. Rapporterat rörelseresultat (EBITDA) för perioden uppgick till -6,0 (1,1) MSEK och rapporterat rörelseresultat (EBIT) uppgick till -8,3 (0,2) MSEK. De justerade rörelseresultaten är justerade för under perioden upplupna engångskostnader på 2,1 MSEK hänförliga till kostnader relaterade till koncernens varumärkesbyte.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -9,2 (-0,2) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie vid periodens utgång uppgick till -0,12 (-0,01) SEK före och efter utspädning.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till -7,3 (-0,6) MSEK och kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till -14,4 (-2,8) MSEK. Kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till -2,8 (0,1) MSEK. Kassaflödet från finansieringsverksamheten uppgick till 49,5 (9,6) MSEK. Periodens kassaflöde blev 32,3 (6,9) MSEK.
  • Periodens orderingång blev 64,8 (70,0) MSEK. Total offertstock uppgår vid periodens utgång till 205,4 (138,7) MSEK.
  • Koncernen tecknade under perioden en avsiktsförklaring att förvärva 100 procent av aktierna i Corepart AB. Ett aktieöverlåtelseavtal tecknades, efter rapportperiodens utgång, i början av april 2022 och tillträde ägde rum den 12 maj 2022. Bolaget kommer att ingå i Koncernens nyetablerade division Ventures.
  • I januari tillfördes koncernen 6,8 MSEK i kapitaltillskott genom de teckningsoptioner av serierna TO3 och TO4 som under december 2021 inlösts för teckning av nya aktier.
  • I februari genomfördes en refinansiering av tidigare kortfristiga lån i Danske Bank och Erik Penser Bank med ett nytt långfristigt lån i Marginalen Bank, vilket kommer att bidra till lägre finansieringskostnader och förbättrat fritt kassaflöde genom längre amorteringstid.
  • Efter rapportperiodens utgång, i början av april 2022, fullföljdes det förvärv av Svensk Evenemangssäkerhet AB som meddelats under Q4 2021. Bolaget kommer att ingå i Koncernens division Operations och konsolideras från och med 2022-04-01.

Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år.

Komplett kvartalsrapport bifogas som PDF.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 maj 2022 kl. 08.30 CEST.

Thomas Lundin,
VD och Koncernchef Nordic LEVEL Group

Tel 08 620 82 00
thomas.lundin@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom tre kärnområden: Advisory, Technology och Operations. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser, tel +46 8 463 83 00 eller certifiedadviser@penser.se.