Nordic LEVEL Group AB fullföljer försäljning av bevakningsverksamheten till BG Holding AB

Nordic LEVEL Group AB (publ), (LEVEL), har slutfört försäljningen av sin bevakningsverksamhet, Operations, till BG Holding AB (Bevakningsgruppen), som offentliggjordes via pressmeddelande den 31 oktober 2023. Transaktionen, som är ett led i LEVELs strategi att renodla sin verksamhet mot säkerhetsteknik och rådgivning, förstärker ytterligare företagets position som ett ledande Sectec-bolag i Sverige.

Bakgrunden till transaktionen är LEVELs bedömning är att Operations verksamhet ej uppnår den kritiska volym som krävs för att nå tillfredställande lönsamhet inom affärsområde Operations. Transaktionen innebär vidare att LEVELSs balansräkning stärks då köparen övertar skatteanstånd i de förvärvade bolagen uppgående till ca 43 MSEK. Det underliggande bolagsvärdet på de sålda bolagen har faställts till 27 MSEK vilket innebär att köparen kommer att ha en fordran på LEVEL uppgående till ca 16 MSEK, denna skuld amorteras kvartalsvis under 3 år med en ränta uppgående till 5 procent. LEVELs bedömning är vidare att lönsamheten på EBITDA nivå efter försäljningen kommer att förbättras med 6-8 MSEK årligen, till detta kommer besparingar på koncernnivå uppgående till 1-2 MSEK.

Genom avyttringen har LEVELs balansräkning och intjäningsförmåga stärkts. Dessutom har avtalet med Bevakningsgruppen skapat betydande synergier och möjligheter för framtida tillväxt inom teknik- och rådgivningssektorn, särskilt i region syd.

”Vi är mycket nöjda med att ha avslutat denna viktiga transaktion och ser fram emot de nya tillväxtmöjligheter som nu öppnas upp för oss. Vårt strategiska samarbete med Bevakningsgruppen kommer att fortsätta att gynna våra kunder och medarbetare, och möjliggör vidare expansion inom vår teknik- och rådgivningsverksamhet”, säger Jörgen Lundgren, VD för Nordic LEVEL Group AB.

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 400 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 450 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom tre kärnområden: Advisory, Technology och Operations. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)