Nordic LEVEL Group har tecknat optionsavtal som ger rätt att förvärva del av Larmcentral

Nordic LEVEL Group har tecknat ett optionsavtal med BG Holding AB (Bevakningsgruppen), vilket innebär att Nordic LEVEL Group har rätten att förvärva 40 procent av den rörelse som är relaterad till Larmcentralen. Bevakningsgruppen har under flera år metodiskt och strukturerat utvecklat sin befintliga kamera- och ledningscentral (KLC). Nu är projektet inne i en fas där KLC skall bli en auktoriserad och certifierad larmcentral. Ambitionen är att förena KLC med Larmcentral och etablera en marknadsledande SOC (Security Operation Center).

”Vi ser stort värde i att få med just Nordic LEVEL Group i arbetet, till stor del för deras kompetens och erfarenhet inom teknikområdet, deras utvecklade Security-as-a-Service erbjudande samt långa erfarenhet av att jobba med avancerade säkerhetslösningar inom kritisk infrastruktur. Tillsammans har vi och övriga partners mycket goda möjligheter att utveckla och fortsätta leverera moderna, kvalitativa och marknadsledande tjänster till marknaden”, säger Lars-Gunnar Axelsson, Vd Bevakningsgruppen

”Vi har under en lång tid utvärderat möjliga förvärv av en larmcentral. Det är den pusselbit som fattats för oss. Att vi nu har möjlighet att bli en stor delägare i en modern SOC med en gemensam ambition att den skall bli marknadsledande är den bästa lösningen vi kan tänka oss. Detta är ett viktigt komplement till vårt totala säkerhetserbjudande och passar väl in i vår strategi att vara en ledande leverantör av säkerhetsteknik och kvalificerad säkerhetsrådgivning”, säger Jörgen Lundgren, koncernchef Nordic LEVEL Group

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com