Publicering av prospekt avseende företrädesemission

Prospekt avseende företrädesemission har offentliggjorts och finns från och med idag tillgängligt på Confidence hemsida.

Styrelsen för Confidence International AB (publ.) har upprättat ett prospekt med anledning av den beslutade och tidigare offentliggjorda nyemissionen med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Prospektet har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Prospektet innehåller viss information som Bolaget inte tidigare har offentliggjort. I prospektet redogörs bl.a. för:

- Bolagets eget kapital och nettoskuldsättning per den 30 april 2011. Eget kapital uppgick till ca 22,3 MSEK och nettoskuldsättningen uppgick till ca 17,4 MSEK, se sid. 28 i prospektet.
- Bolaget har i juni 2011 erhållit en bryggkredit om maximal 5 MSEK, se sid. 36 i prospektet.

Motiv till Företrädesemissionen
Av emissionslikviden, vilken vid fullteckning uppgår till 14,6 MSEK före emissionskostnader, beräknas cirka en tredjedel användas för att stärka balansräkningen och öka rörelsekapitalet. Detta ger möjlighet att ta fler och större uppdrag samt ger en förbättrad förhandlingsposition gentemot kunder, leverantörer och finansiärer. Resterande del av emissionslikviden beräknas användas för tillväxt, både genom expansion av befintlig verksamhet, med fokus på att växa i södra Sverige, samt genom kompletterande förvärv. Syftet med organisk och förvärvad tillväxt är att uppnå kritisk massa, ökad geografisk täckning samt stärka marknadspositionen inom valda segment.

Tillhandahållande av prospekt
Prospektet finns bland annat tillgängligt på www.confidence.se och www.penser.se. Prospektet kan även fr.o.m. den 6 juli erhållas i tryckt form kostnadsfritt från Confidence International AB, Rissneleden 136, 174 57 Sundbyberg, Tel: 08-620 82 00 eller från Erik Penser Bankaktiebolag, Emissionsavdelningen, Box 7405, 103 91 Stockholm, telefon: 08-463 80 00 eller e-post: emission@penser.se.

Rådgivare
Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare och advokatfirman Westermark Anjou är juridisk rådgivare till Confidence i samband med emissionen.

CEO, Confidence International AB
E-post: camilla.sundstrom@confidence.se

Confidence International grundades 1989 och är en systemintegratör som ökar kundernas effektivitet genom att förena IP-teknologi med traditionell säkerhetsteknik. Confidence erbjuder en komplett portfölj av oberoende integrerade produkter och tjänster inom riskanalys, säkerhet, access, larm, brand och IT infrastruktur. Confidence är noterat på NASDAQ OMX First North.