Nyanlända får jobb när elsparkcyklarna i Västerås ska parkeras rätt

Report this content

Elsparkcykelföretagens branschorganisation, Nordic Micromobility Association (NMA), anställer en parkeringspatrull som ska parkera om felparkerade elsparkcyklar i Västerås. Syftet är att öka tillgängligheten, säkerheten och framkomligheten samtidigt som det skapas jobb för nyanlända.

– Detta är inte bara ett initiativ som löser problemet med felparkerade elsparkcyklar, det skapar också arbetstillfällen. Elsparkcyklarna parkeras rätt av personer som generellt står långt från arbetsmarknaden. Hittills har fler än 30 nyanlända personer fått jobb runtom i Sverige tack vare detta samarbete med NMA, säger Sofi Fridland, vd på bemanningsbolaget Just Arrived.

Parkeringspatrullen finns redan i de största städerna i Sverige och tillsammans parkerar de om hundratusentals elsparkcyklar varje månad. Syftet är att öka framkomligheten och uppmuntra användarna att parkera rätt. Det är framför allt i citykärnan, där fler människor rör sig på mindre ytor, som initiativet kommer att göra störst skillnad.

– För oss är detta ett självklart initiativ, dels för att främja framkomlighet och säkerhet på våra gemensamma ytor i staden, dels för att investera i en patrull via Just Arrived där vi erbjuder kollektivavtalsmässiga villkor till personer som har stått långt ifrån arbetsmarknaden, säger medlemsoperatörerna gemensamt.

Parkeringspatrullen är ett av flera initiativ i NMA:s kontinuerliga arbete med att främja framkomlighet och att uppmuntra användare att parkera elsparkcyklarna rätt. Parkeringspatrullen finns på plats i Västerås från och med november i år.

Just Arrived

Vice President Communication
press@voiapp.io

Om Just Arrived:
Just Arrived grundades 2015, i samband med den ökade flyktingsituationen. Sedan dess har de träffat tusentals individer som flyttat till Sverige av alla möjliga skäl och är idag experter på att validera och matcha interkulturell talang med företag. De erbjuder rekryterings- och bemanningslösningar, föreläsningar om interkulturell mångfald samt stöd för arbetstillstånd.

Om Nordic Micromobility Association:
Nordic Micromobility Association är ett gemensamt initiativ av mikromobilitetsföretag, främst e-scooteroperatörer. Föreningen arbetar för att främja branschen, uppmuntra konkurrens och fortsätta att etablera dialog med städer och regeringar i hela Norden. Deras primära mål är att upprätthålla höga standarder för scooterdrift i Norden i linje med våra befintliga avtal i städer. Medlemmar är Bird, Bolt, Lime, Superpedestrian, TIER och Voi.