Tydlighet och upprätthållande av de nya reglerna för elsparkcyklar behövs för en långsiktig marknad

Report this content

Sedan Stockholms stad begränsade antalet elsparkcyklar på stadens gator har bolaget Ryde etablerat sig i Stockholm utan tillstånd. Branschorganisationen Nordic Micromobility Association (NMA) vill nu se ett förtydligande och upprätthållande av de nya reglerna för en långsiktigt hållbar marknad för alla aktörer.

NMA arbetar för ordning, en ansvarsfull marknad, säkrare fordon och vägtrafik för användare och trafikanter genom dialog med beslutsfattare, gemensamt ansvarstagande och koordination av branschens aktörer. Dialogen mellan samhällets aktörer är en förutsättning för detta.

Elsparkcykelbolaget Ryde har tidigare placerat ut sina elsparkcyklar i bland annat Växjö och Gävle utan kommunernas tillstånd. Handlingen motiverades med att fordonen skulle räknas som vanliga cyklar, och därmed inte vara tillståndspliktiga. Den här gången har turen kommit till Stockholm. Trots nya regler gällande begränsning av antal elsparkcyklar i Stockholm har Ryde nu ställt ut sina fordon i staden, återigen utan kommunens tillstånd. Visserligen kan Ryde:s agerande ses som ett symtom på den gråzon och ovisshet som råder för delad mikromobilitet, men det motverkar och förstör det förtroende och den samverkan som företagen inom NMA arbetar för att bygga upp. Som branschorganisation tar vi avstånd från ett sådant agerande.

- Det är angeläget att vi snabbt förtydligar rådande lagstiftning och på nationell nivå säkerställer att kommuner har rätt verktyg att reglera med. Staden bör dock säkerställa att samma regler gäller för alla, och att de också upprätthålls. Detta för att säkerställa långsiktiga och stabila förhållanden för alla aktörer, säger Dan Nerén, Ordförande, NMA.

Bird

Kristina Hunter Nilsson
Vice President Communication
press@voiapp.io

Om Nordic Micromobility Association:
Nordic Micromobility Association (NMA) är ett gemensamt initiativ av mikromobilitetsföretag, främst elsparkcykeloperatörer. Föreningen arbetar för att främja branschen, uppmuntra konkurrens och fortsätta att etablera dialog med städer och regeringar i hela Norden. Vårt primära mål är att upprätthålla höga standarder för mikromobilitetstjänster i Norden i linje med våra befintliga avtal i städer. NMA är en organisation öppen för alla mikromobilitetsaktörer som följer det gemensamt framtagna “Code of Conduct”. Medlemmar är Bird, Bolt, Dott, Lime, Superpedestrian, TIER och Voi.

Citat

Det är angeläget att vi snabbt förtydligar rådande lagstiftning och på nationell nivå säkerställer att kommuner har rätt verktyg att reglera med. Staden bör dock säkerställa att samma regler gäller för alla, och att de också upprätthålls. Detta för att säkerställa långsiktiga och stabila förhållanden för alla aktörer.
Dan Nerén, Ordförande, NMA