Bolagsstämmokommuniké Nordic Mines AB (publ) årsstämma den 10 maj 2007

Report this content

Vid Nordic Mines AB (publ) årsstämma den 10 maj 2007, kl. 14.00, på restaurang Flustret, Svandammen 1, Uppsala, redogjorde Vd för bolagets verksamhet under det gångna året. Han konstaterade att de investeringar som Nordic Mines gjort under året resulterat i att bolagets mineraltillgångar kraftigt har utökats. Bolaget koncentrerar i detta skede huvuddelen av sin verksamhet på utveckling av Laivaprojektet där arbetena bedrivs i enlighet med tidigare redovisad plan med målsättning att påbörja produktion under 2009. Utöver utvecklingen av Laivaprojektet bedrivs även aktiv prospektering vid övriga projektområden med avsikt att ta ytterligare gruvor i drift efter att Laivagruvan är i produktion.

Följande beslut fattades av stämman:
• Årsstämman beslöt att fastställa resultaträkningen och balansräkningen.
• Årsstämman beslöt att vinstmedlen disponeras så att i ny räkning överföres 107.652.011 kronor.
• Årsstämman beslöt att ge ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör.
• Årsstämman beslöt att ett arvode om 250.000 kronor skulle utgå till styrelsens ordförande samt ett arvode om 150.000 kronor till envar av övriga ledamöter. Inget separat arvode skall utgå för kommittéarbete. Revisorsarvode skall utgå enligt löpande räkning.
• Till styrelseledamöter valdes 6 ledamöter och inga suppleanter, bestående av Kjell Moreborg, Christer Löfgren, Bengt Löfkvist och Henrik Stuifbergen genom omval, samt Tord Cederlund och Olli Salo genom nyval.
• Till revisor för återstående mandatperiod valdes revisionsbolaget ÖhrlingspricewaterhouseCoopers med Helene Ragnarsson som huvudansvarig revisor och Ulf Hedefalk som medpåskrivande revisor.
• Årsstämman beslöt att, inför 2008 års årsstämma, inrätta en valberedning som skall arbeta fram förslag avseende val av styrelse samt förslag på styrelsearvoden, uppdelat på respektive ledamot, och revisionsarvode. Det beslutades vidare att valberedningen skall utgöras av styrelsens ordförande, tillika sammankallande, samt en representant för envar av bolagets två största aktieägare enligt utdrag ur bolagets aktiebok per den 30 september 2007. Valberedningen skall även utse en representant för de mindre aktieägarna.
• Det är styrelsens avsikt att tillsätta en revisionskommitté så snart styrelsen har konstituerats.
För ytterligare information kontakta: Michael Nilsson, VD, 018-84 34 501