Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2007

Under första halvåret har en oberoende projektstudie genomförts av den ledande nordiska gruvkonsulten Outotec AB. Studien bekräftar hög lönsamhet för Laivaprojektet. Vid ett guldpris på dagens nivå beräknas intäkterna, när projektet är i full drift, komma att uppgå till cirka 600 miljoner kronor per år. Med en beräknad driftskostnad på drygt 200 miljoner per år blir återbetalningstiden på investeringen mindre än 18 månader.

Brahestads kommun har beslutat inleda planarbetet för den planerade guldgruvan i Laiva.

Guldfyndigheten Tormua har utökats till 590 000 ton med en guldhalt på 3,5 gram per ton efter uppdatering av mineraltillgången. Detta motsvarar ca 2100 kg guld.

Banktillgodohavanden och kortfristiga placeringar uppgick vid halvårsskiftet till nära 130 miljoner kronor

Under rapportperioden har bolagets investeringar huvudsakligen inriktats på prospekteringsverksamhet i anslutning till Laivafyndigheten. Men investeringar har även gjorts i prospektering vid bolagets övriga projekt. Investeringar har därtill gjorts i mark och anläggningar i anslutning till Laivafyndigheten

Resultaten från de borrningar som redovisats bekräftar bilden av att Laivafyndigheten sannolikt är ett av de största guldfynden någonsin i de nordiska länderna. Att fyndigheten till stor del kommer att kunna brytas i dagbrott, samt att halterna är relativt höga, innebär mycket gynnsamma förutsättningar för lönsamheten vid framtida utvinning.

Under året har kompletterande processtekniska undersökningar genomförts som ett led i feasibilityarbetet och som underlag för ansökan om gruvrättighet för Laivafyndigheten.

Under det inledande kvartalet genomfördes ett omfattande analysarbete av Laivafyndigheten baserat på fältarbeten som genomförts till och med fjärde kvartalet 2006. Som ett led i detta analysarbete genomfördes en revidering av mineraltillgången av Laivafyndigheten av Professor P.A. Dowd vid universitetet i Adelaide.

Borrningar t.o.m. december 2006 har resulterat i att mineraltillgången i klasserna känd och indikerad mineraltillgång nu är 3,5 gånger större än i oktober 2006. En ökning från två miljoner ton med 2,3 gram guld per ton till sju miljoner ton med 2,4 gram guld per ton vilket motsvarar 17 000 kg guld. Utöver mineraltillgången från de tätborrade områdena visar systematisk uppborrning med längre borrhålsavstånd på en mineraltillgång på nära tre miljoner ton med en genomsnittshalt av 2,2 gram guld per ton motsvarande ytterligare 6 200 kg guld klassad som antagen mineraltillgång.
(Teknisk information återfinns på Nordic Mines hemsida www.nordicmines.se)

Under andra kvartalet har borrningarna främst inriktats på att höja klassificeringen av bolagets mineraltillgång, vid Laivafyndigheten, från kategorin antagen mineraltillgång till känd och indikerad mineraltillgång.

Arbeten har även genomförts vid bolagets fyndighet i Tormua vilket resulterat i en betydande utökning av mineraltillgången också för detta projektområde. Beräkningar av mineraltillgången vid fyndigheten, som är belägen nära den finsk-ryska gränsen, visar ett tonnage på 590 000 ton med en guldhalt på 3,5 gram per ton klassificerad som antagen mineraltillgång. Detta motsvarar ca 2 100 kilo guld.

Geokemisk provtagning har genomförts vid flera av bolagets projektområden ett arbete som lett till utökade ansökningar om inmutningar och undersökningstillstånd i såväl Finland som Sverige. Vid Kumisevaprojektet i mellersta Finland har provtagningar visat förhöjda halter av platina och palladium i ett större område än som tidigare varit känt.

Under perioden har dessutom bolagets specialutvecklade prospekteringsborrmaskin, Borrugglan, tagits i drift. Utrustningen är nu i full drift vilket innebär en betydande effektivitetshöjning i prospekteringsarbetet.

Efter periodens utgång har Nordic Mines träffat avtal med den australiensiske processkonsulten Dale Fanning med mångårig erfarenhet från ett stort antal gruvetableringar runt om i världen. Avsikten är att Dale Fanning, som redan påbörjat sitt arbete, kommer att arbeta med Laivaprojektet såväl i feasibilityfasen som i etableringsfasen.