Delårsrapport januari–mars 2008

• Investeringar har skett med 6 430 Tkr (4 265)
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -2 234 Tkr (-577)
• Känd och indikerad mineraltillgång vid Laivafyndigheten uppgår till 24 000 kilo guld och därutöver har 9700 kilo guld påvisats i kategorin antagen mineraltillgång
Uppdaterad beräkning visar kraftigt utökad mineraltillgång för Laivafyndigheten. Den högsta kategorin känd mineraltillgång vid Nordic Mines guldfyndighet i Laiva är nu fyra gånger större än i september 2007. Borrningarna har resulterat i att känd mineraltillgång ökat från 0,75 miljoner ton med 2,09 gram guld per ton till 2,94 miljoner ton med 2,12 gram guld per ton, vilket motsvarar 6 240 kilo guld. Den indikerade mineraltillgången uppgick till 7,5 miljoner ton med en guldhalt av 2,36 gram per ton, motsvarande 17 800 kilo guld. Utöver resultaten från det tätborrade området har systematisk uppborrning med längre borrhålsavstånd visat på en tredubbling av mineraltillgången i den lägre kategorin, antagen mineraltillgång. Denna kategori har ökat från 1,5 miljoner ton med en genomsnittshalt av 2,4 gram guld per ton till 4,3 miljoner ton med en genomsnittshalt av 2,4 gram guld per ton motsvarande 9 700 kilo guld.
• Nordic Mines AB har under perioden träffat avtal med Outotec om leverans av kvarnkrets till den planerade Laivagruvan. Avtalet innebär att de två kvarnar som ingår i kvarnkretsen kommer att vara färdiga för leverans under november 2009. Detta innebär att förutsättningar skapas för inledande produktion under mars 2010. Kvarnarna kommer att ha en kapacitet av 250 ton malm per timme. Outotec är ett ledande globalt företag baserat i Norden och är specialinriktat på gruv- och mineralindustrin.
• Nordic Mines har beslutat genomföra övergång till IFRS. Denna delårsrapport är den första rapporten enligt dessa nya redovisningsprinciper.
• Styrelsen i Nordic Mines AB har under perioden beslutat att ansöka om notering av aktien på OMX Nordic Exchange Stockholm, Nordiska Börsen. Listbytet från First North till den Nordiska Börsen beräknas kunna ske under 2008.

Delårsrapporten i sin helhet finns på Bolagets hemsida www.nordicmines.se
För ytterligare information, vänligen kontakta: Michael Nilsson, VD, 018-84 34 501