Laivafyndigheten – borrprogram visar flerdubblad känd och antagen mineraltillgång

Mineraltillgången i den högsta kategorin känd mineral­tillgång vid Nordic Mines guld­fyndighet i Laiva är nu fyra gånger större än i september 2007. Borrningar inom 2007 års undersökningsprogram, har resulterat i att känd mineraltillgången ökat från 0,75 miljoner ton med 2,09 gram guld per ton till 2,94 miljoner ton med 2,12 gram guld per ton, vilket motsvarar 6 240 kg guld.

Borrningarna har skett som förtätningsborrning inom ett område som tidigare klassades som indikerad mineraltillgång varför den sammanlagda mängden känd och indikerad mineraltillgång endast påverkats maginellt från 10,3 miljoner ton med en genomsnittlig halt av 2,32 gram per ton till 10,5 miljoner ton med 2,30 gram per ton.

Utöver resultaten från de tätborrade områdena har systematisk uppborrning med längre borr­håls­avstånd visat på en tredubbling av mineraltillgången i den lägre kategorin, antagen mineraltillgång. Denna kategori har ökat från 1,5 miljoner ton med en genomsnittshalt av 2,4 gram guld per ton till 4,3 miljoner ton med en genomsnitts­halt av 2,4 gram guld per ton motsvarande 9 700 kg guld.

Mineralresurs för Laivafyndigheten

Kategori Ton Halt Kg Guld Oz Guld

Känd mineraltillgång 2 940 000 2,12 6 240 201 000
Indikerad mineraltillgång 7 530 000 2,36 17 800 572 000
Antagen mineraltillgång 4 100 000 2,4 9 700 310 000
Känd och indikerad
mineraltillgång kategori B * 5 300 000 0,63 3 300 107 000

* Med kategori B avses mineraltillgång med lägre halt ämnad att anrikas i senare skede

- Det sammanlagda resultatet från borrningar i Laiva under 2007 har varit mycket positivt med en utökning av mineraltillgången med över 50%, jämfört årets början. Detta gäller såväl för kategorierna känd och indikerad mineraltillgång tillsammans, som för kategorin antagen mineraltillgång. Vi går nu vidare med ett ännu intensivare borrprogram under 2008, säger Michael Nilsson VD för Nordic Mines

Den redovisade mineraltillgången uppfyller kraven enligt den internationellt antagna standarden JORC code och har granskats av oberoende kvalificerad person, professor P. A. Dowd.

De borrningar som utförts sedan föregående revidering av mineraltillgången vid Laiva­fyndigheten har dels inriktats på utökad borrning utanför det tidigare borrade området och dels förtätad borrning inom områden där mineraltillgång tidigare redovisats i klassen indikerad mineraltillgång.

Beräkningen baseras på borrningar inom ramen för 2007 års borrprogram. Hela den beräknade mineraltillgången baseras på analyser från diamantborrhål och RC-hål. Borrnätets täthet varierar över malmen från de mer tätborrade delarna med ett borrhålsavstånd på 25*25 meter, med 25 meter mellan profilerna, och 25 meter mellan hålen i profilerna, till de mer glesborrade områdena där profilavstånd och hålavstånd är 50-100 meter. Den kända mineraltillgången är beräknad över en volym där tätheten är 25*25 meter mellan profiler respektive borrhål. Indikerad mineraltillgång som har något lägre informationstäthet är beräknad med borrhålsavstånd på mellan 50*30 och 50*50 meter. Slutligen, den Antagna mineraltillgången är beräknad över volymer där borrhålstätheten varierar från 50*30 upp till 100 *60 meter.
Känd och Indikerad mineraltillgång är beräknad med krieging i en blockmodell. Beräkningen är utförd av Professor P.A. Dowd vid Universitetet i Adelaide, Australien. Den antagna mineraltillgången har huvudsakligen beräknats med polygonmetoden Beräkningar med polygonmetoden har verifierats av Professor Dowd.

Detta pressmeddelande har granskats av kvalificerad person Peter Kuiper utvecklingschef vid Nordic Mines AB

För teknisk information om mineraltillgången se Nordic Mines hemsida www.nordicmines.se/laiva.php

För ytterligare information:
Michael Nilsson, Verkställande direktör