Nordic Mines genomför garanterad företrädesemission

Report this content

• Styrelsen i Nordic Mines AB (publ) (”Nordic Mines”) har den 19 maj 2008, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 6 maj 2008, beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare om 103,4 Mkr före garanti- och emissionskostnader.
• Aktieägare äger rätt att för sju (7) befintliga aktier teckna två (2) nya aktier.
• Teckningstid den 3 juni 2008 till och med den 17 juni 2008. Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen är den 28 maj 2008.
• Emissionen genomförs för att finansiera uppbyggnaden av gruvanläggningen i Laiva i Finland där bolaget avser inleda gruvdrift under andra kvartalet 2010.
• Emissionen är till 100 procent garanterad genom teckningsförbindelser och emissionsgaranti.

Bakgrund och motiv
Nordic Mines är ett prospekteringsbolag vars främsta tillgång är en betydande guldfyndighet i Laiva i mellersta Finland. Nordic Mines vision är att bli en av Nordens och därmed Europas ledande guldproducenter. Bolaget bedriver prospektering efter guld och andra metaller i Finland och Sverige och har fem intressanta projektområden utöver Laiva.

I Laiva har omfattande borrningar genomförts som visar på stora mineraltillgångar i området. Provbrytning och testanrikning har redan genomförts vid fyndigheten. Lönsamheten i guldprojektet har stora förutsättningar att bli god. En projektstudie har utförts av de internationella konsultföretagen Outotec och CSA. Projektering av gruvan är i ett intensivt skede och anläggningen beräknas stå klar 2009. Produktionsstart är planerad till mars 2010.

För att finansiera en uppbyggnad av gruva och anrikningsverk i Laiva krävs ett tillskott av kapital. Styrelsen har därför beslutat att genomföra en kapitalanskaffning genom en emission med företräde för befintliga aktieägare i Nordic Mines. Emissionslikviden kommer att användas för Laivafyndigheten fram till dess att Laiva börjat generera positiva kassaflöden. För att finansiera den planerade gruvstarten i Laiva kommer, enligt styrelsens nuvarande bedömning, totalt omkring 600 miljoner kronor att krävas. Detta beräknas ske med en kombination av befintliga kassamedel, den aktuella företrädesemissionen samt projektfinansiering från en eller flera banker.

I övrigt hänvisas till redogörelsen i det prospekt som kommer att offentliggöras omkring den 26 maj 2008.

Teckningsförbindelser och emissionsgarantier
Grundare och större aktieägare har lämnat teckningsförbindelser motsvarande 36 procent av kapitalet. Resterande del, motsvarande 64 procent av företrädesemissionen, är garanterad genom emissionsgaranti. Därmed är emissionen fullt garanterad.
Villkor i sammandrag och indikativ tidplan
Nyemissionen omfattar högst 5 171 428 aktier, envar med kvotvärde 1 kr. Aktiekapitalet kommer därmed att öka med högst 5 171 428 kr. Baserat på teckningskursen 20 kr kommer emissionslikviden att uppgå till 103,4 Mkr före avdrag för garanti- och emissionskostnader. Nedan återfinns villkoren i sammandrag samt en indikativ tidplan för företrädesemissionen.

• Företrädesrätt för aktieägarna i förhållande till befintligt innehav på avstämningsdagen den 28 maj 2008. En (1) befintlig aktie berättigar till en (1) teckningsrätt. För teckning av två (2) aktier krävs sju (7) teckningsrätter.
• Teckningskursen är fastställd till 20 kr per ny aktie.
• Prospektet offentliggörs omkring den 26 maj 2008.
• Sista handelsdagen i Nordic Mines-aktien inklusive rätt att erhålla teckningsrätter är den 23 maj 2008.
• Avstämningsdag för erhållande av teckningsrätter är den 28 maj 2008.
• Handel i teckningsrätter äger rum under perioden den 3 – 12 juni 2008.
• Teckningstiden är den 3 – 17 juni 2008.

Anmälningssedel och emissionsredovisning kommer att distribueras till aktieägarna med början omkring den 30 maj 2008.

Finansiella rådgivare
Evli Bank, Plc är finansiell rådgivare till Nordic Mines i samband med förestående företrädesemission.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Michael Nilsson, VD, 018-84 34 501

Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Japan, Nya Zeeland eller Kanada. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än de som följer av svensk rätt.