Oberoende projektstudie bekräftar hög lönsamhet för Laivaprojektet

Nordic Mines har låtit det ledande nordiska gruvkonsultbolaget Outotec AB genomföra en oberoende projektstudie (en s.k. Initial/ prefeasibility study) av Nordic Mines projekt i Laiva. Projektstudien bekräftar Laivaprojektets höga lönsamhet. Återbetalningstiden för projektets investeringar beräknas uppgå till endast 18 månader från och med att gruvan är i full produktion.

Intäkter, resultat och återbetalningstid
Studien uppskattar Laivaprojektets årliga intäkter till 540 miljoner kronor och det årliga rörelseresultatet till cirka 340 miljoner kronor per år vid ett guldpris på 600US$/oz. Baserat på dessa uppskattningar kommer återbetalningstiden på projektets investeringar att uppgå till 18 månader från och med att gruvan är i full produktion.

Investeringar
Projektets investeringar i anrikningsverk beräknas uppgå till cirka 400 miljoner kronor. Därtill bedöms investeringar i miljö, infrastruktur och gruva uppgå till 51 miljoner kronor medan kostnaderna för projektledning och konstruktionsarbete beräknas till 23 miljoner kronor. Till detta kommer 40 miljoner kronor för oförutsedda utgifter. Den totala investeringen bedöms uppgå till drygt 510 miljoner kronor.

Studien har genomförts av det ledande nordiska gruvkonsultbolaget Outotech AB (tidigare Outukumpu Technologies) och baseras på kostnadsberäkningar från ledande leverantörer i Norden samt underlag bland annat från pilottester genomförda av GTK i Finland, mineral-tillgångsberäkning utförd av professor P.A. Dowd vid universitetet i Adelaide, Australien samt processtester genomförda av New Boliden.

Den planerade gruvan med tillhörande processanläggning bygger på storskalig dagbrottsbrytning och guldutvinning med väl beprövad och miljömässigt anpassad teknologi. Processanläggningen innefattar krossning, malning, gravimetrisk utvinning och lakning med CIL-teknik.

Slutprodukten kommer att utgöras av så kallade dorétackor med ett högt guldinnehåll medan restprodukterna kommer att destrueras i processanläggningen före deponering.

De låga sulfid- och tungmetallhalter som kännetecknar fyndigheten gör att fyndigheten bedöms som relativt okomplicerad ur miljösynpunkt.

Den känslighetsanalys som genomförts visar att fyndigheten har en mycket hög lönsamhet vid nuvarande metallpriser och det nu påvisade tonnaget. Studien visar också att lönsamhet uppnås även om metallpriserna skulle gå ned väsentligt. Om nu pågående borrningar visar på ytterligare mineraltillgång kommer projektets totala lönsamhet att kunna öka ytterligare.

En sammanfattning av studien finns tillgänglig på Nordic Mines hemsida www.nordicmines.se

För ytterligare information, vänligen kontakta: Michael Nilsson, VD, 018-84 34 501