• Nordic Mines AB/

Pre-feasibilitystudie för Nordic Mines guldprojektet Laiva visar starkt kassaflöde och en återbetalningstid på drygt ett år

• Det oberoende konsultföretaget Outotec AB har 2008-04-30 levererat en Prefeasibilitystudie för Laivaprojektet. Studien är en uppdatering av den i juli 2007 publicerade Initial/ Prefeasibilitystudien.

• Det internationella gruvkonsultbolaget CSA har tillsammans med sin partner LQS utarbetat en brytningsplan för de inledande fyra årens brytning vid Laivaprojektet. CSAs arbete utgör grund för den i Outotecs studie presenterade ekonomiska modellen.

• Projektinvesteringen som beräknas till 545 miljoner kronor förväntas återbetalas efter drygt ett års full produktion, vid ett guldpris på 945 dollar per oz och vid en dollarkurs på 5,95 kronor. Vid ett guldpris på 800 dollar per oz och dollarkurs 6 kronor förlängs återbetalningstiden med ett halvt år.

• Studien visar att projektet har hög lönsamhet baserat enbart på befintlig mineraltillgång i de högsta kategorierna känd och indikerad mineraltillgång. Studien visar också att projektet kommer att få än högre avkastning när den idag glesare borrade delen av fyndigheten, genom utökade borrningar, kan överföras till indikerad mineraltillgång och inkluderas i brytningsplanen. I den nu aktuella studien har den antagna mineraltillgång som finns inom den planerade dagbrottsvolymen betraktats som gråberg.

• Gruvbrytningsstudien som genomförts inom ramen för JORC code har granskats av “Qualified Person” Pierre Fourie vid CSA.s kontor i Perth, Australien.

En sammanfattning av studien finns tillgänglig på Nordic Mines hemsida www.nordicmines.se
Detta pressmeddelande har granskats av Peter Kuiper som är av SveMin utsedd kvalificerad person. Kuiper är anställd av Nordic Mines AB

För ytterligare information, vänligen kontakta: Michael Nilsson, VD, 018-84 34 501