100-årsfirande i Greåker

PM 1 gjorde det möjligt att expandera och utveckla exporten

Till helgen uppmärksammar Nordic Paper att Pappersmaskin 1 i Greåker fyllt 100 år. Nordic Papers fabrik i Greåker är en av fyra produktionsanläggningar som ingår i Nordic Paper Holdig AB och i Greåker arbetar cirka 100 personer.

I Greåker finns i dag både en cellulosafabrik och två pappersmaskiner som bland annat tillverkar Natural Greaseproof, som är en mycket efterfrågad produkt på marknaden.
Historiskt etablerades dagens fabrik i Greåker 1905 under namnet AS Greaker Cellulosefabrikk. 1912 beslutades att det även skulle byggas en pappersfabrik i anknytning till massafabriken.
Planen var att man skulle tillverka brunt omslagspapper. Så i februari 1914 stod PM1 färdig.

”Greakers knekkebrod”
Men det visade sig att pappret man fick fram från maskinen var väldigt hårt och sprött, varför det kom att kallas ”Greakers knekkebrod”. Men inget ont som inte har något gott med sig. Utifrån det lyckades man ta fram grunden till dagens greasproofpapper, eller mat- och bakpapper vilket bland annat används till smörpapper, bakplåtspapper och muffinsformar.

Uppmärksammas
Då det begav sig producerade Greaker Cellulosefabrikk 1 920 ton sulfitpapper och 1 013 ton greaseproof. England var det huvudsakliga exportlandet. I dag är PM 1 moderniserad och producerar 10 500 ton papper per år som sedan säljs över hela världen. Expansionen från enbart massabruk till pappersbruk vill vi inom Nordic Paper så klart uppmärksamma och fira, vilket vi gör till helgen då samtliga anställda i Greåker bjuds in till lite festligheter.

Fakta om Nordic Paper:
Nordic Paper är världsledande inom greaseproofpapper och utvalda nischer inom oblekt kraftpapper. Årlig produktion är ca 227 000 ton specialpapper och ca 236 000 ton sulfit- och sulfatcellulosa. Nordic Paper Holding AB har fabriker i Bäckhammar, Säffle och Åmotfors i Värmland samt Greåker i Norge. Moderbolaget finns i Bäckhammar, ca 18 km söder om Kristinehamn i Värmland. Totalt antal anställda inom koncernen är cirka 600.

För mer information, kontakta:
Håvard Johannessen, produktionschef PM1, +47 69138532, havard.johannessen@nordic-paper.com eller
Marie Stenquist, corporate communications/PR, marie.stenquist@nordic-paper.com, +46725189773