50-ton DD-tvätt på plats

En betydande investering för Nordic Paper

Nordic Paper har vid fabriken i Bäckhammar precis lyft in sin senaste stora investering i form av en DD-tvätt, drum displacer washer.

Det här är den tredje stora investeringen på kort tid. DD-tvätten gör att massatvätten förbättras vilket leder till renare massa, bättre kvalitet och att bruket blir mer energieffektivt.
Under den gångna helgen riggades en jättekran som under måndagen användes för att lyfta in den 50 ton tunga trumman.
– Arbetet med att installera DD-tvätten har löpt på bra och montaget är nu inne i ett intensivt skede. Det här är positivt för hela företaget. Vi räknar med att DD-tvätten kommer vara i drift inom en månad, säger produktionsdirektör Lars Rosén.

I början av veckan lyftes den 50 ton tunga DD-tvätten in på bruket i Bäckhammar. Foto: Marie Stenquist

Fakta om Nordic Paper:
Nordic Paper är världsledande inom greaseproofpapper och utvalda nischer inom oblekt kraftpapper. Årlig produktion är ca 227 000 ton specialpapper och ca 236 000 ton sulfit- och sulfatcellulosa. Nordic Paper Holding AB har fabriker i Bäckhammar, Säffle och Åmotfors i Värmland samt Greåker i Norge. Moderbolaget finns i Bäckhammar, ca 18 km söder om Kristinehamn i Värmland. Totalt antal anställda inom koncernen är cirka 600.

För mer information, kontakta:
Lars Rosén, produktionsdirektör, lars.rosén@nordic-paper.com, +46702414845 eller
Marie Stenquist, corporate communications/PR, marie.stenquist@nordic-paper.com, +46725189773