Budgivningen avgjord

Siluett of Sweden lade slutligen det sista och högsta budet på ett ton arkat Natural Greaseproofpapper som Nordic Paper auktionerat ut och som levereras i specialdesignade rosa kartonger. Hela försäljningsbeloppet skänks nu oavkortat till Cancerfondens Rosabandetkampanj.

- Att vi lyckats driva igenom det här tillsammans med en rad olika aktörer som på ett eller annat vis varit med och bidragit till kampanjen där den totala summan skänks till cancerforskning känns oerhört kul och positivt, säger Marie Stenquist, kommunikationsansvarig på Nordic Paper.

Antalet bud var till en början ganska blygsamma. Men vad tiden led och månaden närmade sig sitt slut trissades priset. De som slutligen slog till med det vinnande budet var Siluett of Sweden som finns i Kristinehamn och som sedan tidigare är kunder till Nordic Paper.Att köpa ett ton för en god sak, till ett betydligt högre pris än det vanliga, kändes bra och naturligt. Vi har sedan många år ett bra samarbete med Nordic Paper och därför känns det extra roligt att vi var det företag som lyckades vinna budgivningen, säger marknads- och försäljningschef Marcus Springfeldt. Pappret, som inte tillverkats i förväg eftersom den som slutligen vann auktionen själv skulle få välja storlek och sort, ska nu tillverkas och därefter levereras personligen av Nordic Papers vd Per Bjurbom.

Det här innebär att kampanjtiden och budgivningen, som pågått under hela oktober, är över. Liksom att det innebär att Nordic Paper skänker 4 100 euro till Rosa bandet och Cancerfondens forskning.

- Vi försöker att ägna oss åt någon typ av välgörenhet till olika organisationer då och då. Den här gången blev det Rosa bandet. Tidigare har vi skänkt pengar till katastrofhjälp i bland annat Nepal, liksom att vi haft fokus på BRIS. Vad det blir nästa gång får vi se, säger Marie Stenquist.

Marie Stenquist

Corporate Communications/PR

Nordic Paper är världsledande inom Greaseproof papper och utvalda nischer inom oblekt papper.
Koncernen har en årlig omsättning på ca 2,5 miljarder SEK och en exportandel på över 90%.
Årlig produktion är ca 227 000 ton specialpapper och och ca 236 000 ton sulfit- och sulfatcellulosa.