Kommunalråd Bjarne Olsson (S) inviger ny råvattenledning

Nu är allt på plats och friskt Vänervatten strömmar in till Bäckhammars bruk, vilket möjliggör en förbättrad produktionsprocess, men även en klar miljöförbättring.

Det här är en av de största och viktigaste investeringarna som gjorts i Bäckhammar, säger produktionsdirektör Lars Rosén.

Tidigare togs vattnet till bruket från närliggande sjöar och skogsdrag, som transporterades genom smala och gamla ledningar violket resulterade i ganska smutsigt inkommande vatten.

Det är nu ett minne blott. Med den nya vattenledningen får bruket rent vatten. Det här innebär också att vi bidrar med förbättrad vattenkvalitet till Visman.

Nordic Paper gör här en framtidssatsning som är viktig, både för Bäckhammar som ort, men också för miljön. Det här visar att Nordic Paper är ett företag som tänker framåt och nytt, säger kommunalrådet Bjarne Olsson (S).

Råvattenledningen är en mil och har byggts i två etapper. För att uppmärksamma att arbetet med råvattenledningen är färdigt och att ledningen nu tas i drift, vilket påverkar samtliga boende i närområdet håller Nordic Paper en liten invigning. Band kommer att klippas av kommunalråd Bjarne Olsson, som också kommer säga ett par ord om hur det här påverkar kommunen. Dessutom håller VD Per Bjurbom ett invigningstal.

Media hälsas hjärtligt välkomna till invigningen då Bjarne Olsson klipper bandet till den nya råvattenledningen.

När: Torsdag 5 november klockan 14.00

Var: Nordic Paper Bäckhammar (gula huset utanför huvudporten)