Mindre oljeutsläpp än befarat

Natten mot onsdag gick en hydraulslang från en extern massabil sönder när den befann sig på Nordic Papers bruk i Åmotfors. I ett initialt skede befarades att 100 liter olja läckt ut, som resultat av en trasig hydraulslang. Vid en summering kan dock konstateras att det rörde sig om en betydligt mindre mängd olja - 20 liter.

Räddningstjänsten anlände under morgonen för att tillsammans med personal på bruket lägga ut länsar.
Både kommun och länsstyrelsen är informerade om händelsen.

Koncernen har en årlig omsättning på ca 2,6 miljarder SEK och en exportandel på över 90%.
Årlig produktion är ca 227 000 ton specialpapper och och ca 236 000 ton sulfit- och sulfatcellulosa.