Nordic Paper deltar i firandet av globala "Paper Bag Day"

Den 18 oktober 2018 kommer den första "European Paper Bag Day” att äga rum tillsammans med ett flertal globala och lokala kommunikationsaktiviteter. Detta årligt återkommande event syftar till att öka medvetenheten hos konsumenterna om pappersbärkassar som hållbara och effektiva förpackningar för framtiden, vilka bidrar till att minimera miljöutsläpp. Dagen initierades av plattformen "The Paper Bag", som består av Europas ledande kraftpappersproducenter och pappersbärkasseproducenter. Som medlem av plattformen kommer Nordic Paper att delta i firandet!

För att tillsammans med våra branschkollegor fira dagen har Nordic Paper tryckt upp egna bärkassar av kraftpapper.Vi har nyligen introducerat nytt varumärke i form av iamKraft. Detta vill vi slå ett slag för. Lokalt kommer vi därför synas på orter där vi har kraftpapperstillverkning. I Kristinehamn står vi utanför Ica Maxi och i Åmotfors finns vi utanför Coop.

Nordic Paper är dels en av de ledande tillverkarna inom kraftpapper men också en av de stora arbetsgivarna på de orter där vi har produktion. För oss är det viktigt att visa lokalt vad det är för produkter vi tillverkar. Just nu är vi i en expansiv fas och har långsiktiga behov av nya och kompetenta medarbetare.
Välkomna att träffa några av våra medarbetare den 18 oktober. Vi finns utanför Ica Maxi i Kristinehamn och Coop i Åmotfors.

Fakta pappersbärkassar:

Pappersbärkassar är starka och pålitliga shoppingpartners för alla tillfällen. De kan rymma ett brett sortiment av produkter ända upp till 12 kg; från lyx-, mode- och dekorativa föremål till mat och elektronikprylar. Tack vare bärkassars styrka är innehållet optimalt skyddat - och de kan återanvändas flera gånger. Pappersbärkassar har också förträffliga miljöfördelar: De är gjorda av naturliga, förnyelsebara råmaterial. Råvaran kommer från hållbart förvaltade europeiska skogar. Tack vare de långa fibrerna är pappersbärkassar också attraktiva att användas som råvara i returpapper. Om en pappersbärkasse mot förmodan hamnar ute i naturen eller i ett hav, sker nedbrytning på kort tid och skadar inte havs- eller naturmiljön.

Plattformen "The Paper Bag" grundades år 2017 av de ledande europeiska kraftpappersproducenterna och tillverkarna av pappersbärkassar, bland dem Nordic Paper. Plattformen arbetar för att informera om fördelar med användning av pappersförpackningar. De två organisationerna CEPI Eurokraft och EUROSAC håller ihop plattformen. Ytterligare information finns på www.thepaperbag.org eller kontakta

Marie Stenquist

Kommunikations/PR-direktör

Koncernen har en årlig omsättning på ca 2,6 miljarder SEK och en exportandel på över 90%.