Nordic Paper värnar miljön genom byte av lagerlösning

Nordic Paper arbetar aktivt och målmedvetet med miljöförbättringar.

Genom att byta lagerlösning för vårt färdiga papper som ska vidare på export minskar vi vår transportsträcka på vägarna med hela 8 100 mil per år. Det innebär en besparing på 1 miljon tonkilometer per år vilket i sin tur betyder en minskning med 120 000 kg CO2-utsläpp per år.

– Det handlar om att koncernen gjort ett byte av lagerleverantör från Vänerhamn till DFDS, gällande Greaseproof papper. Pappret, som i det här fallet tillverkas i Säffle har tidigare lagrats i Karlstad innan det transporterats vidare till hamnen i Göteborg. Med vår nya lagerleverantör transporteras nu pappret raka vägen från Säffle till hamnen där det sedan skeppas vidare ut i vida världen. Det resulterar i en kraftigt minskad transportsträcka på våra vägar, säger Marie Stenquist, kommunikationsansvarig.

Dessutom har Nordic Paper med den nya lagerleverantören sett till att det sällan går tomma lastbilar, vilket normalt sett är vanligt. Det innebär besparingar både pengamässigt och miljömässigt även åt andra företag.

– Det här är oerhört positivt, både för oss och miljön, säger Tomas Gustén, logistikchef.