Olja i Byälven

Efter en störtskur har sedan tidigare sanerad olja runnit ut från bruket i Säffle och ned i Byälven.

I fredags inträffade ett oljeläckage vid Nordic Papers bruk i Säffle.

Olja läckte från en cistern i pumprummet och rann ut på marken. Läckaget upptäcktes dock omgående och saneringsarbete  liksom invallning inleddes omedelbart av brukets egna personal  vid upptäckt.

Utöver det tillkallades en saneringsfirma, som under helgen arbetat med att sanering och invallning av oljan.

Under måndagen kom dock en störtskur regn, vilket medförde att delar av den infångade oljan, samt även rester från läckaget letade sig ned i Byälven, som endast ligger någon meter från området där läckan inträffade.

Det här medför att det nu på vissa ställen i vattnet i Byälven ligger en ”oljefilm” på ytan.

Exakt hur mycket olja som följde med regnvattnet ned i älven är oklart, men det handlar om saneringsrester. Räddningstjänsten finns på plats för att placera ut länsar och läget är under kontroll.

Koncernen har en årlig omsättning på ca 2,6 miljarder SEK och en exportandel på över 90%.