Olja i Byälven

Efter en störtskur har sedan tidigare sanerad olja runnit ut från bruket i Säffle och ned i Byälven.

I fredags inträffade ett oljeläckage vid Nordic Papers bruk i Säffle.

Olja läckte från en cistern i pumprummet och rann ut på marken. Läckaget upptäcktes dock omgående och saneringsarbete  liksom invallning inleddes omedelbart av brukets egna personal  vid upptäckt.

Utöver det tillkallades en saneringsfirma, som under helgen arbetat med att sanering och invallning av oljan.

Under måndagen kom dock en störtskur regn, vilket medförde att delar av den infångade oljan, samt även rester från läckaget letade sig ned i Byälven, som endast ligger någon meter från området där läckan inträffade.

Det här medför att det nu på vissa ställen i vattnet i Byälven ligger en ”oljefilm” på ytan.

Exakt hur mycket olja som följde med regnvattnet ned i älven är oklart, men det handlar om saneringsrester. Räddningstjänsten finns på plats för att placera ut länsar och läget är under kontroll.

Koncernen har en årlig omsättning på ca 2,6 miljarder SEK och en exportandel på över 90%.

Nordic Paper är en skandinavisk specialpappersproducent, som tillverkat högkvalitativt papper sedan 1800-talet. Vi är en ledande leverantör av hållbart kraftpapper och fettresistent livsmedelspapper. Våra produkter innehåller bara naturliga råvaror och den förnyelsebara skogsråvaran kommer från de lokala skogarna. Från våra fyra moderna, skandinaviska pappersbruk levererar vi till kunder i över 80 länder. Nordic Paper hade 2019 intäkter om cirka 3 200 mkr, cirka 620 anställda. www.nordic-paper.se