Planerar inför årligt underhållsstopp

Planering, åtgärder och speciella förhållningsregler har tagits fram speciellt för att minska risken för smittspridning. Med på den digra åtgärdslistan som verksamheten arbetat fram är bland annat att alla entreprenörsfirmor tillsammans med sina skyddsombud och eventuella underentreprenörer måste ha gjort en egen riskbedömning och vidtagit åtgärder i syfte att minimera smittspridning. Riskbedömningen ska sedan skickas till bruket i Bäckhammar och inget arbete får starta innan dess.

Den 11 september inleds det stora årliga underhållsstoppet i Bäckhammar.
Hela 1900 arbeten är inplanerade och bruket tar som vanligt emot runt 700 entreprenörer totalt sett under hela stopptiden.
Med tanke på rådande pandemi har planering och säkerhetsåtgärder varit än mer rigorösa än vanligt.

- Vi prioriterar alltid säkerhet, så också i år. Skillnaden den här gången är att säkerhetsarbetet fått utvidgas till preventiva åtgärder för att förhindra eventuell smittspridning av Covid-19, säger Marie Stenquist, kommunikationsdirektör Nordic Paper.

Utöver det ska alla entreprenörer innan de kommer in till Bäckhammar ha svarat på en hälsodeklaration och intygat att de är friska innan de beträder fabriksområdet. Men för att säkra upp ytterligare på den fronten kommer brukets företagshälsovård, som finns på plats under hela stoppet, även genomföra slumpvisa hälsokontroller.

Dessutom kommer bruket se till att god distansering hålls. Fler baracker än vanligt byggs på området. Alla entreprenörer får egna utrymmen för omklädning, mat- och fikaraster, för att underlätta distansering.

Bruket har en tät dialog med kommunen och Nordic Paper ser till att följa Folkhälsomyndigheten riktlinjer.

- Stoppet är en nödvändighet för att vi ska kunna säkra driften framgent. Stoppstyrande i år är bland annat rengöring av sodapannan, men det är mycket annat som också kommer skruvas isär, bytas och kontrolleras.

- Åtgärderna på bruket är många, när det gäller entreprenörernas vistelse utanför brukat har alla delgivits Smittskydd Värmland rekommendationer. Kristinehamns kommun har även skickat ut samma information till alla boendeanläggningar i Kristinehamn samt angränsande kommuner.

Årets stopp planeras att pågå cirka tolv dagar. Under dessa dagar kommer trafiken på lv26 vara större än vanligt, liksom att det vid uppstart kan bli ökad lukt och ljudnivå inifrån bruket, precis som alltid då allt ska startas upp igen. Vi ber om överseende från allmänheten.

Frågor?

Kontakta Marie Stenquist