Projektet LignoCity är igång

LignoCity i värmländska Bäckhammar är en öppen testbädd där företag kan utveckla och skala upp teknik som förädlar lignin till nya klimatvänliga bränslen, kemikalier och material.

I dag kickades projektet igång och ett flertal samarbetspartners samt medier fanns på plats för att få mer information samt se en kort film om projektet.

Innventia, Nordic Paper och Paper Province har inlett ett samarbete för att utveckla framtidens skogsbaserade bioekonomi och för att kunna möta kraven när världen ställer om mot en biobaserad ekonomi framstår lignin, i dag en biprodukt från massatillverkning, alltmer som en råvara med stor potential.

Därför var också intresset stort när det var kick off för LignoCity. Förmiddagen spenderades i Bäckhammar där Per Tomani, projektledare på Innventia, presenterade projektet innan det blev dags för rundvandring på området.

Innventia driver testbädden i direkt anslutning till Nordic Paper Bäckhammars bruk tillsammans med ett 20-tal aktörer inom bränsle-, fordon-, innovation- och framställningsbranschen, bland andra Volvo Cars, Valmet, Akzo Nobel och Casco Adhesives.

-          Den här typen av koppling mellan industri, forskning och samhälle är ovanlig, känns unik inom det område vi arbetar, säger Per Tomani, projektledare på Innventia.

-          LignoCity är ett viktigt projekt för Kristinehamn och Bäckhammar. Projektet ligger helt i linje med både innovationsarbetet som bedrivs i Kristinehamn och innovationsstrategin för Region Värmland. Vi vill från Näringslivssamverkan och kommunen vara med att utveckla ett framtida näringsliv i Kristinehamn och projektet LignoCity är ett exempel på hur vi kan bidra, säger Madelen Richardsson, vd på Näringslivssamverkan i Kristinehamn.

Innventia har varit verksamma i Bäckhammar sedan 2006. Projektet tar nu ett nytt steg genom att konceptet LignoCity bildas.

-          Det är kul att se att så många kompetenta och innovativa företag sökt sig till projektet. Långsiktigt är det här en viktig del av utvecklingen för en slagkraftig pappers- och massaindustri, kommenterar Per Bjurbom, vd Nordic Paper.

-          Förutom tillgången till råvara är grunden för att projektet etableras i Kristinehamn att vi har en lång historia samt gedigen kompetens och erfarenhet av att omsätta innovationer till livskraftiga verksamheter. Vi hoppas att detta projekt ska leda till utveckling för våra befintliga företag och leda till etablering av nya, säger Madelen Richardsson.

Per Tomani, ansvarig för fokusområde lignin och kolfiber Innventia, 076-767281
Madelen Richardsson, vd Näringslivssamverkan AB, 070-3001372