Silikonemulsion i Byälven

Under eftermiddagen inträffade en incident vid Nordic Paper i Säffle. Silikonemulsion, som är en vattenlöslig emulsion utan miljöfarliga ingredienser, har i samband med leverans till bruket läckt ut. Emulsionen gick genom bruktes egna rening och vidare ut i Byälven. Det har resulterat i att ytvattnet fått ett vitaktigt skimmer som inte är skadligt.

Bolaget ser nu över sina rutiner i samband med leverans och lossning.

- I och med att bruket haft sommarstopp har tankarna som lastbilen skulle leverera till rengjorts och ventilerna hade inte hunnit stängas, vilket orsakade läckan. Eftersom emulsionen är vattenlöslig blandas den snabbt upp med vattnet i Byälven och skimret kommer successivt att försvinna under det kommande dygnet, säger Marie Stenquist, kommunikationsdirektör.

Vid frågor, kontakta Marie Stenquist