Uppstart för algodlingen

Den här veckan startade algodlingen vid Nordic Paper i Bäckhammar igen. Tre forskare från SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, fanns på plats för att fylla totalt tio bassänger där förhoppningsvis rikliga mängder alger ska växa.

Projektet ”Bäckhammars algbruk” med totalt 14 partners går nu in på sitt tredje och sista år.
– Vi har lyckats få ut stora mängder biomassa och olja, men det är klart att man vill ju alltid ha mer, säger forskaren och projektledaren Susanne Ekendahl.
Nu återstår arbetet med att testa och se vad som kan vara lämpligt att använda biomassan till. I fjol utvanns 26 kilo torr biomassa.
– Det vi gör, förutom att vi odlar ny biomassa är att forska på användningsområden.

Rent generellt kan man säga att biomassa bland annat används till att utvinna saker till läkemedel, mat, gödsel, djurfoder, biobränsle och pellets.

Växer fort
Att SP valt att hålla till på Nordic Papers ägor beror till stor del på att det behövs koldioxid för att algerna ska växa fort. Detta fås i form av rökgas från Nordic Paper.
Dessutom används spillvärme under poolerna för att värma, eller kyla bassängerna.
– Vi räknar med att skörda i spetmber precis som i fjol. Under de år vi hållit på har allt fungerat väldigt bra så det vore ju synd om projektet inte skulle fortsätta, avslutar Susanne Ekendahl.

Niklas Strömberg från SP samt Carl-AntonKarlsson på Nordic Paper.

Susanne Ekendahl och Johan Engelbrektsson, båda forskare från SP, lägger ut presenningen som ska ligga under algodlingen.

Den här veckan drog årets algodling igång på bruket i Bäckhammar.

Fakta om Nordic Paper:
Nordic Paper är världsledande inom greaseproofpapper och utvalda nischer inom oblekt kraftpapper. Årlig produktion är ca 227 000 ton specialpapper och ca 236 000 ton sulfit- och sulfatcellulosa. Nordic Paper Holding AB har fabriker i Bäckhammar, Säffle och Åmotfors i Värmland samt Greåker i Norge. Moderbolaget finns i Bäckhammar, ca 18 km söder om Kristinehamn i Värmland. Totalt antal anställda inom koncernen är cirka 600.

För mer information, kontakta:
Marie Stenquist, corporate communications/PR, marie.stenquist@nordic-paper.com, tel: +46725189773, eller
Susanne Ekendahl, susanne.ekendahl@sp.se