Vi firar Papperskassens dag

18 oktober firas Papperskassens dag. En dag initierad av branschorganisationen CEPI, som består av Europas ledande kraftpappersproducenter och pappersbärkasseproducenter. Fokus är att skapa uppmärksamhet runt denna miljömässigt överlägsna kasse.

För att uppmärksamma dagen och slå ett extra slag för det naturliga alternativet samarbetar flertalet värmländska företag - Nordic Paper, Coop Värmland, Norbag och Marvaco. Tillsammans har vi skapat en helt värmländsk kasse – från skog till bord. Nordic Paper tillverkar papper i Bäckhammar som konverteras till en kasse hos Norbag i Töcksfors – där de även trycks med formar som Marvaco tillverkat i Sunne. För denna dag tillverkas en specialkasse som kommer att delas ut utan kostnad i ett antal av Coop Värmlands butiker under parollen ”Från skog till bord”.

- Det är kul att kunna visa på ett värmländskt samarbete runt en produkt som många konsumenter använder varje vecka – förmodligen utan att veta att det är generationer av värmländsk kunskap och erfarenhet de håller i sin hand, säger Henrik Asp, försäljnings- och marknadsdirektör Nordic Paper.

Pappersbärkassar är starka kassar, gjorda av naturliga och förnyelsebara råmaterial och ett bra alternativ till plastkassar.

- Det känns bra att slå ett slag för en hållbar och värmländsk produkt, säger Tomas Sjölander, VD Coop Värmland.

Papperskassens dag grundades 2017 av ledande europeiska kraftpapperstillverkare och tillverkare av pappersbärkassar. De två organisationerna CEPI Eurokraft och Eurosac håller ihop plattformen. Mer information om den finns på https://www.thepaperbag.org/

Övriga fakta; Den speciellt framtagna papperskassen erbjuds på Coop Åmotfors, Stora Coop Välsviken, Stora Coop Kristinehamn, Stora Coop Hammarö och Stora Coop Bergvik.

För mer information, kontakta Klas Olsson, Coop,  tel: 010-410 81 02, eller Marie Stenquist, kommunikationsdirektör Nordic Paper, tel: 072-5189773.