Björn Ulvaeus går från Märklintåg till riktiga lok – köper andelar i Nordic Re-Finance AB

Report this content

Björn Ulvaeus har genom sitt bolag Rappok Förvaltning Holding AB förvärvat 20 procent av aktierna i Nordic Re-Finance AB.
– Jag tror att detta kan bli en av mina roligare investeringar, säger han.

Bankerydsföretaget Nordic Re-Finance har de senaste åren vuxit kraftigt på marknaden för uthyrning av spårburna fordon i Sverige och Norge. Bland annat köpte bolaget 40 lok från Green Cargo AB i somras. Som ett led i den fortsatta expansionen har Björn Ulvaeus genom Rappok Förvaltning Holding förvärvat 20 procent av aktierna i Nordic Re-Finance.
– Jag har alltid varit barnsligt förtjust i tåg och när jag fick se den historiska utvecklingen i Nordic Re-Finance och ledningens planer för framtiden blev jag inte bara imponerad, det kändes som om en pojkdröm skulle kunna förverkligas. Så jag frågade om jag fick köpa in mig, säger Björn Ulvaeus.

Rappok Förvaltning Holding är det andra investmentbolaget på kort tid som köper andelar i Nordic Re-Finance. Förra hösten förvärvade Batten AB, som ägs av Christer Johansson, en av Vida-koncernens före detta huvudägare, 25 procent av aktierna i bolaget.
– Vi har nu fått in två kapitalstarka ägare i Nordic Re-Finance som båda har uttalat att de kommer att stödja bolagets fortsatta expansion, säger Tor Hansen, styrelseordförande, Nordic Re-Finance.

Mikael Zagerholm, vd
Mobil: 0707-577 377