Delårsrapport för perioden 1 januari till 30 september 2015

Starkt resultat i Burger King – uppstart för TGI Fridays och KFC

Juli – september 2015

• Omsättningen uppgick till 241,5 MSEK (215,0).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 8,6 MSEK (8,6).
  • Resultat efter skatt uppgick till 3,7 MSEK (0,3).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,31 (0,03) och efter utspädning 0,29 SEK (0,03).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 20,3 MSEK (18,8).
  • Exklusive kostnaderna för satsningarna på våra nya varumärken om – 3,7 MSEK uppgår EBITDA till 24,0 MSEK (18,8) och rörelseresultatet till 12,8 MSEK (8,6).
  • Finansnettot har belastats av kostnader rörande det bud som förelåg på bolaget om – 0,4 MSEK.

Januari – september 2015

• Omsättningen uppgick till 663,6 MSEK (604,3).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 11,1 MSEK (10,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till -6,2 MSEK (-2,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,52 SEK (-0,21).
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 44,3 MSEK (39,6).
  • Exklusive kostnaderna för satsningarna på våra nya varumärken om – 4,2 MSEK uppgår EBITDA till 48,5 MSEK (39,6) och rörelseresultatet till 15,7 MSEK (10,8).
  • Finansnettot har belastats av kostnader rörande det bud som förelåg på bolaget om – 6,9 MSEK.

Prognos 2015

• Ny prognos: Med hänsyn till att etablerings- och uppstartskostnader av de nya varumärkena KFC och TGI Fridays har blivit större än beräknat förväntas årets resultat före skatt bli negativt på mellan 5 och 10 MSEK.
    Tidigare prognos var ett resultat före skatt på mellan 0 till 2 MSEK.

Händelser efter periodens slut

• Inga väsentliga händelser efter periodens slut har inträffat.

Kommentar av VD Morgan Jallinder

• Vi gör ett starkt kvartal i Burger King där försäljningen för jämförbara enheter ökade med +6,3 procent. Exkluderat kostnader för nya varumärken ökade EBITDA med +27 procent och rörelseresultat med +44 procent jämfört med 2014. Den starka utvecklingen har även fortsatt i oktober vilket borgar för en bra avslutning på året.

• NSP har under kvartalet öppnat den första TGI Fridays på Ströget i Köpenhamn. Expansionsarbetet med de nya varumärkena har nu gått in i en fas med nyöppningar av restauranger. Hittills har satsningarna på KFC och TGI Fridays belastat resultatet med - 4,2 MSEK.

• Det starka kassaflödet i Burger King verksamheten utgör en solid bas för kommande expansion och vi ser med tillförsikt på framtiden.

För vidare frågor, kontakta:

Taggar: