Fastställda villkor för konvertibelt förlagslån i NSP Holding AB (Publ)

Villkoren för NSPs konvertibler har fastställts till: • 582 831 st konvertibler • 16,60 kronor konverteringskurs • 2,80 % i fast konvertibelränta NSPs årsstämma som avhölls den 22 april 2010 beslöt att godkänna styrelsens förslag att utge ett konvertibelt förlagslån om nominellt högst 9 675 000 kronor, som kan konverteras till aktier av serie B, genom emission av högst 645 000 st konvertibler, med en löptid från och med den 12 juni 2010 till och med den 30 september 2013. Rätt att teckna konvertiblerna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vissa ledande befattningshavare innefattande bl.a. restaurangcheferna, dock ej till styrelsen (undantaget VD). Anmälan om teckning ska ske under perioden 24 maj till 4 juni 2010. Varje konvertibel kan, under perioden 1 till 15 september varje år under konvertibelns löptid med början år 2011 konverteras till en aktie av serie B i NSP. Konverteringskursen har nu fastställts till 16,60 kronor och emissionsbeloppet till högst 9 675 000 kronor motsvarande 582 831 stycken konvertibler. Om samtliga konvertibler konverteras till aktier, blir utspädningen ca 5,1 procent av aktiekapitalet och röstetalet, baserat på antalet idag registrerade aktier. Konvertibelräntan, som är fast under perioden, har fastställts till 2,80 %. Ett personligt och långsiktigt ekonomiskt engagemang kan antas öka de anställdas intresse för NSP:s verksamhet, öka motivationen samt stärka lojaliteten gentemot företaget. Min förhoppning är att flertalet av de personer som detta erbjudande riktas till ska se positivt på detta erbjudande och på så sätt bli framtida aktieägare i koncernen, säger styrelsens ordförande Jaan Kaber.