KFC öppnar i Karlstad under sommaren 2016

Efter succélanseringen av det amerikanska restaurangvarumärket KFC i slutet av 2015 i Lockarp, Malmö fortsätter det börsnoterade restaurangföretaget Nordic Service Partners Holding AB (publ) expansionen av KFC med en ny restaurang i Välsviken, Karlstad.

Restaurangen blir en stor drive thru-restaurang, med cirka 150 sittplatser och en stor delad parkering med ICA Kvantum. Etableringen innebär att omkring 80 nya arbetstillfällen kommer att skapas, i huvudsak för ungdomar.

Välsviken är ett relativt nyetablerat handelsområde som inrymmer flera handelsdrivande aktörer som ICA Kvantum, Elgiganten Megastore, Jula och XXL. Läget är väldigt attraktivt och Välsviken har redan idag ett stort antal besökare som beräknas växa i antal i takt med att handelsplatsen utvecklas och blir mer etablerad.

”Efter den fantastiska öppningen i Lockarp utanför Malmö med en försäljning på över 6 MSEK i december har vi stora förväntningar på läget i Karlstad. Välsviken är en växande handelsplats med närhet till både motorväg och universitet så vi har goda förhoppningar om en bra försäljning och stabila kassaflöden”, säger Morgan Jallinder, VD på NSP.

NSP tecknade i februari 2014 avtal med Yum! Brands avseende rättigheterna för att lansera KFC. NSP planerar även att öppna ytterligare en KFC i Malmö som kommer att ligga på Stortorget och beräknas att öppna i april eller maj beroende på bygglovsprocessen. NSP utvärderar ett stort antal nya lägen och planen är att kunna öppna ca 6 KFC- och Burger King-restauranger per år.

För vidare frågor, kontakta:
Morgan Jallinder, CEO NSP, telefon 08-410 189 50, mobil 0708-787 843
Johan Wedin, CFO NSP, telefon 08-410 189 50, mobil 0761-262 020

För specifik information om KFC, kontakta Martin Jallinder, Business Development, telefon 08-410 189 50, mobil 073-310 06 42

Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. NSP:s verksamhet omsätter cirka 900 miljoner kronor och omfattar ett 60-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden samt franchisetagare till KFC (Kentucky Fried Chicken) och TGI Fridays. NSP:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se